Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Tema: Oljeøkonomi

Boligpriser i en oljesmurt økonomi

1. juni 2012 - Av Erling Røed Larsen

Boligprisene har steget så mye på 20 år at jeg ikke finner et passende ord i ordboken. Hvor bekymret bør DU være?, spør professor Erling Røed Larsen ved BI.

KOMMENTAR: Erling Røed Larsen om boligmarkedet

Boligprisene stiger. Renten er lav. Gjelden er stor. Hvis du synes du har hørt det før, har du rett - for beskrivelsen er hentet i arkivet. Likevel bekymrer de samme faktorene økonomene i dag. Spørsmålet er hvor bekymret vi skal være.

Litt bekymring er et nyttig kompass; det lærer vi av problemene i Sør-Europa. Men bekymring uten analyse virker paralyserende - så la oss se på noen mekanismer.

Turister spør ikke bare hvordan vi kan holde ut om vinteren når det er kaldere ute enn i fryseren, men også om hvorfor det er så dyrt i Norge. De tenker på utepils og hårklipp.

Nordmenn selv stiller tilleggsspørsmålet: Hvorfor er boliger så dyre i Norge?

Derfor er boliger dyre i Norge

Svaret på det første er en del av svaret på det siste. Det er dyrt i Norge fordi oljesektoren byr opp lønningene. Lønnskostnader veltes over på prisene i sektorer som er skjermet fra utenlandsk konkurranse, og hårklipp blir dyrt fordi vi må betale frisøren for ikke å dra til Nordsjøen.

Boliger er også skjermet fra utenlandsk konkurranse - akkurat som frisører og kelnere. Mer presist er det tomtene som er skjermet - for både tømmer og tømrere kan importeres. Så hvis huset ditt brenner ned, er gjenoppbygging ikke dyrt.

Det er tomtene - altså de geometriske koordinatene - som er lokale goder, og de blir dyre når et land får en valutagave. De blir dyre fordi vi betaler for å slippe å dra til Riga for å sove.

Noen ting blir dyre når et land blir rikt - andre ting ikke. Ta iPad. Etterspørselen er stor, men de blir ikke dyrere for det. Forskjellen mellom tomter og iPad er tilbudssiden.

Apple kan lage så mange iPads de vil; men vi kan ikke lage så mange tomter på Tjuvholmen som vi vil.

Eie eller leie

Kommentatorer peker på at inntektsveksten presser opp etterspørselen etter sentralitet og dermed boligpriser i byene. Men hvis hele historien er en inntektsdrevet urbanisering, så skulle det ikke bare gi utslag i eieprisene, men også i leieprisene.

Blir det mye billigere å leie enn å eie, vil folk gjøre det. Internasjonalt gir dette et robust mønster i data, nemlig at P/E-raten for bolig - boligpris (P) på årlig husleie (E) - vender tilbake til sitt historiske gjennomsnitt.

Raten er imidlertid ikke lett å måle, for vi må finne P-en og E-en for sammenlignbare boliger. På BI skal noen av mine studenter forsøke. Min gjetning: Den er høy. I så fall kan inntektsøkninger og urbanisering ikke være hele historien. Det må være noe mer.

Renten, foreslår du. Ja, når renten er lav, er P/E-raten høy. Hvorfor? Hvis leien (E) skal dekke renteutgiftene, faller E-en når renten faller. Da stiger P/E. Men renten varierer mer enn P/E, så den kan ikke forklare en stigende trend i P/E.

Mitt tips er at psykologi har presset P-en opp. Prisoppgang gjør at folk tror på videre prisoppgang - også for sentralitet. Psykologiske faktorer irriterer ortodokse økonomer, men økonomi er teori om menneskers adferd. Da må vi studere hvordan de faktisk oppfører seg - ikke bare hvordan de burde.

Av dette slutter flere at sentralbanken må fingranske boligprisveksten - og dempe veksten når den blir høy. Muligens. Lett er det ikke. For da må banken måle de rette prisene og sette det rette målet for prisene. Det siste er vanskelig, for boligtjenester tilhører skjermet sektor.

Prisene på disse stiger i en oljesmurt økonomi. Akkurat som Norge har et høyere inflasjonsmål enn andre, må vi kanskje ha et høyere boligprisnivå. Men hvor mye høyere?

Inflasjon og boliger 

En kan heller ikke uten videre bruke boligpriser til å måle priser på boligtjenester. Boliger er nemlig både investeringsobjekter og konsumobjekter. Noen gjør det lett for seg selv og vektlegger det første. De sier at boliger må utelates fra inflasjonsmåling.

Det er snodig, for folk må ikke konsumere aksjer for å leve - men de må ha et sted å bo. Den tøffe utfordringen er å skille avkastningen på investeringen fra prisen på konsumet. Tricky.

Statistisk sentralbyrå (SSB) sier at konsumprisindeksen (KPI) har steget 0,3 prosent og boligprisindeksen 6,3 prosent. Merkelig stor forskjell. En grunn er at prisen på eiernes boligkonsum måles ved prisen på leiernes boligkonsum.

Tanken er at en eiers boligkonsum er det hun kunne ha fått i leie om hun hadde flyttet i telt. Metoden er internasjonalt anerkjent, men problematisk i Norge. Vi har nemlig få leieboliger - så prisene i et lite leiemarked skal si noe om prisene i et stort eiemarked. Dessuten er leiekontrakter ofte basert nettopp på KPI. Da avhenger KPI av leieprisene og leieprisene av KPI. Det aner deg nok at det er guffent.

Prisen på konsum av boliger

Sammen med to kolleger har jeg undersøkt et alternativ, nemlig å måle prisen på boligkonsum med langsiktskostnader til renter og vedlikehold. Slike utgifter er kun konsum fordi de ikke endrer egenkapitalen. Metoden gir KPI-økning på 30 prosent for årene 2000-2008, ikke 17 prosent slik SSB sier. Kanskje skulle Norges Bank ha satt rentene annerledes.

Boligprisene har steget så mye på 20 år at jeg ikke finner et passende ord i ordboken. Og ferden fortsetter mens Norge henter dollar opp fra havbunnen. Det gir heftige budrunder på arbeidsmarkedene og tomtemarkedene. Hold deg fast.

Referanse:

Artikkelen er publisert i Aftenpostens økonomiseksjon 1. juni 2012 under vignetten "Ukeslutt".

Kommentarer

    • Hei Erling. Takk for sist. Bra artikkel som vanlig! Dine mikroøk leksjoner var meget lærerike!

      Jeg er helt enig med ditt argument om at rentesettingen ikke gjenspeiler den "produktmiks" som folk flest kjøper. For i "KPI kurven" ligger en stor og dyr bolig! Hvem overså elefanten i rommet? (Eh jeg mener kurven). Da måler SSB/NB KPI bare på en teoretisk korrekt måte som ikke gjenspeiler hva kurven faktisk inneholder (etter min mening).

      Når jeg sa dette på BI ble makrolæreren min (en kollega av deg) forbanna og satte karakteren min ned fra A til B. Det var det verdt synes jeg! Samme karen sa også at et land ikke kan drives som et firma.Godt at du er enig med meg og ikke helt enig med ham. Hadde han lest for mange normative bøker som burde vært servert til NHH folk tro?

      Renta settes for lav pga en KPI måling som er forskjøvet av et stort hus i kurven. I tillegg importerer vi en masse billige produkter fra Kina og billige håndverkere fra Litauen som gjør at inflasjonen ser mindre ut enn den er. Så renta settes dermed enda et hakk for lavt. Og så er det kjøpelysten til folk som går på anabole steroider, ved at skattemekanismene for salg av bolig er utrolig gode i et marked som vokser med 10-15% per år. Hvilken annen investering kan gi 15% avkastning, med svært lav risiko og null skatt? (Forutsatt at markedet fortsetter å stige da og at du swapper bolig i et par år for å tilfredsstille botidskravet for skattefritak). Og som du skriver: frisøren skal ha betalt for å ikke reise ut i Nordsjøen. Det skal alle i andre bransjer også.Oljesmøringen virker som katalysator på den anabole steroidene.

      Vil dette endre seg? Neppe. Du har kanskje hørt om stortingspolitikeren som sa til sin sønn: "Hør her min sønn. Følger du dette ene rådet så vil det gå deg godt her i livet: Lån så mye penger du kan og kjøp så dyr leilighet du bare kan. Så dyr at du må spise popocorn til middag i noen år. Sønnen til faren: far det høres risikabelt ut. Hva hvis det blir kunstig høy rente selv om Europa går dårlig. Og hva hvis dine "gærne kollegaer i SV" innfører skatt på boligsalg? Faren svarer: Du behøver ikke å frykte at renta blir for høy eller at skatten på salg av bolig blir for høy min sønn. Husk at alle vi på stortinget og alle som vi kjenner har kjøpt minst en ekstra leilighet som vi kan gi til våre barn eller selge skattefritt. Pengene har vi lånt. Men lånet spises opp av veksten i boligprisene så det bryr vi oss ikke om. I mellomtiden leier vi ut for renteutgiftene er litt lavere enn det vi får inn i leieinntekter. Noen andre betaler boligen vi har lånt til. Skattereglene vil aldri endres mye lenge dette er tilfellet min sønn. Og det partiet som innfører skatt på salg av bolig har nettopp skutt seg selv i kneet. Sønnen til faren: OK far, jeg går i banken allerede i dag og tar opp et forbrukslån for å omgå egenkapitalkravet. Og så låner jeg resten i DNB".

      Metode for å sjekke om vi har en boble i Norge: jeg ville si at en metode for å vurdere om vi har en unormal situasjon i Norge på boligprissiden kan være ved å SAMMENLIKNE boligpriser / kvm i Oslo med andre byer i verden på omtrent samme størrelse i land som er demokratisk styrt og har de samme kategorier av handelspartnere. Utfordringen er at man må normalisere for å få et reellt sammenlikningsgrunnlag. Da kan måtte korrigere for byenes størrelse, nybyggingsgrad, arealbegrensninger, grad av oljerelatert økonomi, flyttemønster etter tilgjengelig arbeid, lokalt rentenivå, megleres salgsinnsats (kaste-bensin-påbålet-faktoren) og en hel del annet.

      Men, for å være LAT, kunne man droppe hele normaliseringen og i stedet se OM P/kvm i land/byer som BURDE være dyrere enn Norge/Oslo faktisk ER dyrere. Man måtte også analysert dette over si 20 år basert på tidsserier. Om prisene i Oslo har vært lavere i 20 år og framregnet forventet prisvekst i Oslo er lavere enn framregnet forventet prisvekst i markedet man sammenlikner seg med er det enda en stund til prisene i Oslo krysser prisene i utlandet.

      Og så lenge vi ikke får en ekstern sjokkartet påvirkning vil prisene fortsette å stige.

      Men så var det som du nevner: boligeierne er neppe rasjonelle når prisene plutselig går nedover og de skjønner at de har kjøpt noe som koster 3-4xmaterialene det er bygget av og man kan flytte på landet 4 mil fra Oslo og betale 1/3.

      OK hei så lenge! Jeg stikker i banken for å låne til en ny bolig i Drammen og i Larvi der Intercity triangelet vil skape boom om noen år.

      Marius H

    • Marius H
    • 26. februar 2013 20:57
    • "Hold deg fast". Og konklusjonen er? At prisene er uforsvarlig høye, eller at vi kan forvente en kraftig nedgang på noen års sikt?

      Interessant innlegg.

      /Peter

    • Peter
    • 26. februar 2013 15:37
    • Jeg forst r at hverdagen ofte kan v re besv rlig, men jeg synes at dere skal v re litt tanlekmkig for de ressursene som brukes p dere.Dere m v re klar over at dere ikke bidrar med noen verdiskapning til samfunnet. Allikevel mottar dere trygd, bolig, trygdebiler, medisinsk oppf lgning.Jeg synes dere skal v re mer tanlekmkig for hva dere mottar, og jeg m innr mme at jeg er lei den evige sytingen etter st rre overf ringer.Beklager m tte si dette sv rt lite politisk korrekte, men noen m tte si det.

    • Farah
    • 08. august 2012 06:06