"A CRITICAL MINDSET"

Det som til syvende og sist rettferdiggjør handelshøyskolenes eksistens er at undervisningen er forskningsbasert. Forskningens vesen er nysgjerrighet og kritisk refleksjon, og forskning er
selve nøkkelen til å utvikle "a critical mindset".

20 feb
Forelesning

Førsteamanuensis Amir Sasson foreleser om forskningsresultatene fra "Et kunnskapsbasert Norge" i januar 2012.

Uten en utdanning som trener studenter i kritisk tenkning og forskningens logikk vil ledere og analytikere stadig foreta overflatiske og lettvinte vurderinger, og gjenta den typen feil som skapte finanskrisen i 2008. Undervisning løsrevet fra forskning stimulerer overflatisk tenkning og tro på "quick fix" - løsninger som ofte fører galt av sted. I verste fall kan de ta beslutninger som etterhvert setter hele det økonomiske systemet brått i spill, slik det skjedde under finanskrisen.

Ordene er ikke mine, men min gjenfortelling etter hukommelsen fra et foredrag av rektor (dean) Paul Danos ved Tuck School of Business at Dartmouth University i USA. Tuck er en av verdens ledende handelshøyskoler, Dean Danos har ledet skolen i 18 år, og er nærmest å regne for en institusjon i handelshøyskolebransjen. Jeg hadde gleden av å høre ham på en "deans and directors" - konferanse jeg deltok på i Istanbul i slutten av januar, og som jeg nevnte i min forrige blogg. 

Danos advarte konferansedeltakerne sterkt mot å neglisjere forskningens plass i undervisningen ved "business schools". Dels fordi forskning trengs for å gjøre undervisningen "cutting edge", men kanskje mest fordi det gir trening i en kritisk tenkemåte som ledere trenger for å treffe riktige, og ikke minst kloke beslutninger. Danos mente at uten solid forskningsforankring ville handelshøyskolene miste evnen til å utføre sitt viktigste samfunnsbidrag, og dermed også langt på vei sin eksistensberettigelse. 

Noen vil si at mye av forskningen ved handelshøyskolene har begrenset nytteverdi og relevans, og lever sitt eget akademiske liv i elfenbenstårnet. Danos gikk sterkt i rette med en slik oppfatning. Hans stab av "faculty" publiserer jevnt i topp forskningsstidsskrifter. Danos leser dem alle som del av sin jobb, og insisterte på at 95 % av dem berører temaer med høyeste dagsaktuelle relevans for næringslivet. Forskerne har riktignok sitt eget språk og sine egne metoder som kan gjøre resultatene lite umiddelbart tilgjengelige. Det mente Danos skulle bare mangle - forskning er et fag i seg selv, og ethvert fag har sine metoder og sine begreper, uten å bli irrelevant av den grunn! 

Jeg deler Danos insistering på forskningens betydning fullt ut. Samtidig må vi ikke glemme at vi er skoler, og derfor må jobbe hardt med å omsette forskningsresultatene i gode kurs og studier.  Lykkes vi med det, og lykkes vi med å utvikle "a critical mindset" i måten våre studenter og kursdeltakere bruker kunnskapen på, har vi samtidig kommet langt på vei i å vise den viktigste formen for samfunnsansvar som en handelshøyskole bør ha.

Del denne siden:

Kommentarer

    • Helt ening Colbjørnsen!
      Forskning er nøkkelen til fremgang.
      Men hvilken troverdighet har du i dette spørsmålet?
      Er dette bare tomme ord for deg, eller mener du noe med disse flosklene?
      http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/348171
      Trist, synes jeg. Hva synes du?

    • Jeppe
    • (21 februar 2013 01:31)
    • Jeppe, er du en som ikke forstår lederens mange roller og utfordringer? En som ikke forstår at Handelshøyskoler også er organisasjoner, med et mangfold av ulike mennesker og interessemotsetninger? En som ikke forstår at at det alltid vil være uenigheter på en arbeidsplass, innen skole/utdanning og akademia? Så blir det å prøve å balansere disse ulike interessene da. Verden har da ikke utviklet seg videre gjennom bare godord og at alle "jatter med", men nettopp ulike interessemotsetninger fører til spennende og nyttige diskusjoner. Har du svaret på alt Jeppe så er jeg imponert. Annet enn det viser du en utrolig liten evne til refleksjon.

    • På bjerget
    • (22 februar 2013 08:53)
    • Jeg har ikke svaret på alt "på bjerget".
      Jeg stiller et spørsmål: hvilken troverdighet har rektor Colbjørnsen i spørsmål om kvalitet i forskning etter å ha demonstrert at han ikke forstår de mest grunnleggende regler for redelighet i forskning.
      For min egen del svarer jeg: INGEN.
      Min refleksjonsevne er vel her på linje med norske myndigheter, som har uttalt seg i plagiatsaken.

    • Jeppe
    • (23 februar 2013 11:04)
    • Hva sier du selv rektor Colbjørnsen, har du troverdigheten din i behold?

      http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/348171

    • Jeppe
    • (23 februar 2013 11:27)
    • Hva sier du selv rektor Colbjørnsen, har du din troverdighet i behold? Kan man vente "a critical mindset" fra deg?

      http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/348171

    • Jesper
    • (23 februar 2013 11:36)
    • Fint om du kan kommentere, Colbjørnsen.

    • Kristian
    • (27 februar 2013 08:52)
    • Ja, er det ikke nye glasnosttider på bi i grunnen? Etter mandagens styremøte altså.
      Nå må vi kunne diskutere åpent Colbjørnsen.
      Er det riktig som det fremholdes fra flere hold at du leder en institusjon som ser lett på forskningsetiske normer? Eller leder du en institusjon som holder listen like høyt som andre?
      Mitt innrykk er det første.

    • Konrad
    • (27 februar 2013 18:10)
    • Min blogg "A Critical Mindset" handlet om viktigheten av forskningsbasert utdanning ved
      handelshøyskoler, blant annet for å hindre bruk av lettvinte løsninger og "quick fixes".

      Et par personer, som opptrer anonymt, spinner ikke videre på dette, men bruker i stedet
      anledningen til å egge til omkamp over kunnskapsdepartementets frifinnelse for beskyldninger om vitenskapelig uredelig i en BI - doktorgrad fra 2004, og til å så tvil om min troverdighet. Dem om det.

      Jeg nøyer meg med å slå fast følgende:
      Påstandene om vitenskapelig uredelighet i den nevnte doktoravhandlingen er enstemmig avvist av kunnskapsdepartementets klagekomite. Saken er ferdig behandlet. Forfatteren er frifunnet. Punktum satt.

      Dagens forskningsetiske normer er uklare, og så uklare at de utgjør en trussel mot rettssikkerheten til de som anklages, og risikerer å få sitt faglige livsløp lagt i grus. Dette ble tydelig i BI - saken, som var preget av uenighet fra A til Å. Det trengs å ryddes opp.

      Klagekomiteen som sluttbehandlet saken har ikke anklaget BIs forskningsetiske standarder spesielt. For det første har komiteen definitivt ikke sagt noe om situasjonen i dag, siden saken de behandlet er nesten ti år gammel. For det andre: Klageutvalgets underliggende premiss er at kravene til henvisningsskikk generelt sett var mindre klare og fikk mindre oppmerksomhet på den tiden da avhandlingen ble skrevet. Deretter skriver komiteen at dette også kan ha smittet over på deler av BIs miljø. Komiteen impliserer altså ikke at den henvisningsskikken de kritiserer var et spesielt BI problem, men at det kan ha vært tilfellet (for ti år siden) i enkelte miljøer også på BI.

      Noen bruker denne saken til å påstå at forskningsetiske standarder er lave på BI også i dag. Vi har ingen indikasjoner som tyder på det, og ingen andre har heller dokumentert at det er slik. Da saken nevnt over dukket opp, gikk vi naturligvis gjennom hvordan vi ivaretar forskningsetiske normer nå. Temaet inngår i obligatorisk undervisning på alle nivåer på en tilfredsstillende måte. Vi tar det jevnlig opp til diskusjon i fagmiljøene for å sørge for at vi har temaet kontinuerlig i fokus. Men som med alt annet må vi også på dette området hele tiden anstrenge oss for bli bedre. For som BIs tidligere rektor Peter Lorange pleide å si: Alt godt kan gjøres bedre.

    • Tom Colbjørnsen
    • (01 mars 2013 10:28)
    • "Noen" er her faktisk norske myndigheter...

      Granskningsutvalget har slått fast at rektor Colbjørnsen ikke aner hva plagiat er, at han ikke tar alvoret inn over seg, og ikke gjør noe for å rydde opp i eget hus.

      Det er ganske sært å holde på en fullstendig forvrengt versjon i en sak hvor all dokumentasjon faktisk er offentlig tilgjengelig Colbjørnsen

      http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/348171

    • Jeppe
    • (02 mars 2013 10:32)
    • Redaktøren i Tidsskrift for den Norske Legeforening er visst også av en helt annen oppfatning enn deg Colbjørnsen. Er "noen" noen andre enn deg selv i grunnen?

      http://tidsskriftet.no/article/2978451

      Pinlig!

    • Jeppe
    • (08 mars 2013 17:53)
    • Det er interessant at Colbjørnsen synes å rette kritikk mot det han oppfatter som et "par personer, som opptrer anonymt".

      Hvem var det som skjulte seg bak "Professor A", Colbjørnsen?

    • Kristian
    • (20 mars 2013 08:29)