Markedsstrategi
Et kurs som gir kompetanse innen markedsstrategi og ledelse av strategiprosessen – fra analyse og innsikt frem til en ferdig markedsplan.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 104 400 kr
- Oslo
Dette lærer du:
- Kundenes kjøperadferd i den digitale verden.
- Virkemidler innenfor markedsføring og merkevarebygging.
- Grunnlag for kundesentrisk og markedsorientert virksomhet.
Dette er et kurs for deg som ønsker å utvikle eller formalisere kunnskap om markedsstrategier, det gir også mulighet til å knytte kontakter og bygge nettverk.
Studentene vil få konkrete verktøy for analyse av kunde, marked, konkurrenter og teknologi med ulike typer data for både interne og eksterne datakilder. Kompetansen etter endt kurs bidrar til at bedriften identifiserer de vesentlige strategiske utfordringene som må løses for å oppnå vekst og lønnsomhet.
"Programmet har gitt meg innsikt i å knytte verdifulle forbindelser med kunder, utvikle meningsfulle produkter og tjenester – og å bygge merkevarer som skiller seg ut positivt. Studiene har klart styrket meg i rollen som leder og dessuten gitt meg mulighet til å vokse faglig og personlig. "
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du:
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer tre hele dager og foregår på campus i Oslo på dagtid, i tillegg er det fire halvdags webinar.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave (60% av totalkarakteren) og en individuell 72 timers hjemmeeksamen (40% av totalkarakteren). Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Samlinger
-
Strategi og planlegging
Vi vil arbeide med å prioritere og formulere mål, identifisere en attraktiv markedsposisjon og definere strategiske grep og tiltak. Vi vil også arbeide med organisering av markedsarbeidet og implementering. -
Markeds- og kundeinnsikt
Vi diskuterer hvordan man kan jobbe målrettet med segmenter og kundereiser, gjøre analyse av kunde- og produktportefølje, marked og konkurrenter. -
Kundestrategi
Hva slags strategi burde du velge for å tiltrekke, beholde og utvikle flere lønnsomme kunder? Vi vil gjennomgå områder som Customer Lifetime Value, lojalitetsprogrammer, CRM og kundeopplevelse. -
Produktstrategi
Hvordan din bedrift påvirkes av endringer i markedet og forbrukernes behov. Sentrale temaer vi gjennomgår er produktutvikling, markedskommunikasjon, distribusjon og prisstrategier. -
Merkestrategi
Vi diskuterer differensiering og posisjonering av produkter og tjenester i markedet, og tiltak for å videreutvikle og kapitalisere på eksisterende merkevarer. -
16. oktober: kl. 09.00 - 12.00
27. november: kl. 09.00 - 12.00
5. februar 2025: kl. 09.00 - 12.00
2. april: kl. 09.00 - 12.00
Foreleser
Markedsstrategi
NB! Dette opptaket er fra 2022 og har gammelt navn på kurset.
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 17 arbeidsdager på samlinger, og 4 halve dager på webinarer. I tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt i to rater, og første faktura kommer rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Du kan også bestille en personlig veiledningssamtale med en av våre veiledere.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde -
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.
Se alle kurs innen markedsføring