Strategisk kommunikasjon
Dette kurset gir deg innsikt i hvordan kommunikasjon kan bidra til selskapets verdiskapning, og verktøy du trenger for å utvikle effektive kommunikasjonsstrategier.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 111 000 kr
- Oslo
Dette lærer du:
- Konsepter og verktøy for strategisk kommunikasjon.
- Interessentanalyse, innsikt og strategiutvikling for kommunikasjon.
- Planlegging og iverksettelse av kommunikasjonskampanjer.
Dette kurset passer for deg som er leder, eller vil forberede deg til en lederstilling der kommunikasjon spiller en sentral rolle.
Du vil lære å utvikle kommunikasjonsstrategier og hvordan du kan bruke kommunikasjon i arbeidet med problemstillinger som omdømme, organisasjonsendringer og kriser.
Når du er ferdig med kurset, skal du være godt rustet til å kunne lede arbeidet med å iverksette og evaluere kommunikasjonskampanjer.
"Kurset har vært viktig for meg som leder. Jeg valgte det fordi jeg er interessert i kommunikasjonens rolle i å bygge tillit og forståelse for samfunnsoppdraget. Jeg anbefaler kurset til alle som verdsetter kommunikasjonens betydning, uansett faglig bakgrunn."
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en Executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av 5 samlinger over 2 semestre. De fleste samlingene varer i fire dager, den første varer i tre. Fire av samlingene foregår på campus i Nydalen på dagtid, og en av samlingene foregår i Berlin.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave (60 % av totalkarakteren) som kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer, og en individuell multimediaoppgave (40% av totalkarakteren). Eksamensoppgavene blir tilgjengelige tidlig i semesteret, sammen med et veiledningssystem der du kan levere inn deler og få tilbakemeldinger hele semesteret.
Samlinger
-
I denne samlingen utforsker vi moderne kommunikasjonspraksis, og hvordan denne praksisen bidrar til verdiskapning i et digtalt samfunn. Du vil lære både hvordan man kan påvirke interessenter og hvordan man kan legge til rette for gode prosesser og beslutninger
-
I denne samlingen vil du lære å analysere organisatoriske utfordringer og utvikle relevante kommunikasjonsløsninger.
Vi går spesielt inn på hvordan kommunikasjonsløsninger og strategier må være tilpasset organisasjonen og situasjonelle kontekster slik som kultur, tillit, omdømme, endringer og kriser.
Du vil utvikle ferdigheter i å bruke forskningsbaserte verktøy for å analysere, utvikle strategier og kampanjer for å møte slike utfordringer.
-
I denne samlingen går vi gjennom strategisk kommunikasjon i forbindelse med digitalisering og innovasjon, inkludert rollen kunstig intelligens forventes å spille i fremtiden. Du lærer også å bruke relevante verktøy til å implementere, måle og evaluere kommunikasjons-kampanjer.
-
Denne samlingen finner sted på Hertie School of Govvernance. Den ligger i Friedrichstrasse, rett ved den elegante Unter den Linden, og Brandenburger Tor. Her vil du studere hvordan du kan lede kommunikasjon tilpasset juridiske, politiske og etiske normer i et moderne samfunn.
-
I den siste samlingen vil du lære å analysere underliggende strukturer og prosesser i organisasjoner for bedre kunne planlegge hvordan du kan posisjonere kommunikasjonen.
Gjesteforelesere
- Professor Øyvind Ihlen, Universitetet i Oslo
- Professor Jesper Falkheimer, Universitetet i Lund
- Professor Vilma Luoma-aho Jyväskylä University, School of Business and Economics
- Professor Mats Heide, Universitetet i Lund
Forelesere
Alexander Buhmann
Tor Bang
Programmet er støttet av The Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) og som student vil du få muligheten til å sparre med kommunikasjonsledere og professorer fra dette nettverket.
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 20 arbeidsdager på samlinger. Du må også sette av en dag til muntlig eksamen.
I tillegg kommer tiden du trenger til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt. Her har du mulighet til å tilpasse arbeidet til livet ellers.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt i to rater, og første faktura kommer rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
"Strategisk kommunikasjon er viktig for meg som kommunikasjonsleder. Selv om jeg har jobbet mange år med kommunikasjon tenkte jeg at kurset kunne gi meg faglig oppdatering og en boost i jobbhverdagen. Det fikk jeg rett i!"
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde -
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.