-
Kurs masternivå

Trender, kommunikasjon og ­merkevarebygging

Dette kurset er for deg som vil jobbe kreativt med kommunikasjon og merkevarebygging, eller som ønsker å lære mer om bygging av omdømme og tillitt internt i organisasjonen.

Dette lærer du:

  • Forstå, gjenkjenne og kartlegge livsstiler og trender, samt hvordan analysere og håndtere trender i kulturen. 
  • Hvordan kommunisere merkevaren din til ønsket publikum og bruke digitale plattformer for å bygge merkevarer. 
  • Hvordan bygge en sterk identitet internt i organisasjonen knyttet til verdier, kultur og omdømme. 

Du vil forstå hvordan trender påvirker våre tanker og følelser, deretter bruke innsikten til å kommunisere med ønsket publikum. 

Vi fokuserer på prosessene for hvordan bygge merkevaren internt i organisasjonen og eksternt i markedet. Vi ser på hvordan identitet basert på verdier, atferd og kommunikasjon påvirker omdømmet og hvordan vi best kan benytte oss av dette.  

"Kurset var et naturlig valg etter fire år som markedsdirektør. Det leverte bra verdiskapning både for oss studenter og bedriftene vi jobber i. Kurset er et must for alle ledere som står i en tøff konkurransesituasjon, som krever en strategisk tilnærming til merkevarebygging. "

Per Åge Dahl

Tidligere student

"Trodde aldri jeg skulle lære så mye om faget på kun ett år! Undervisningen var godt strukturert med mye nyttig og oppdatert pensum som jeg har fått stort utbytte av."

Ema Bihor

Markedssjef i Scala Eiendom

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad 
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.

Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. 
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av samlinger over to semestre. Hver samling varer fire hele dager og foregår på campus i Nydalen i Oslo på dagtid. 

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset. 

Eksamen består av en prosjektoppgave (60 % av totalkarakteren) og en individuell 72 timers hjemmeeksamen (40% av totalkarakteren). Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Samlinger

Forelesere

Iben Bergstrøm
Iben Bergstrøm

Iben Bergstrøm

Iben Bergstrøm er høyskolelektor i digital markedsføring ved BI og brenner for å bygge sterke merkevarer ved hjelp av innholdsmarkedsføring og digitale strategier. 

Med sin nyanserte bakgrunn fra både design og markedsføring vil hun lose deg igjennom merkevarebyggingens praktiske utførelse i digitale medier.

Morten William Knudsen

Morten William Knudsen er utdannet økonom fra NHH. Han jobber som høyskolelektor ved institutt for markedsføring på campus Bergen. 

Knudsen er forfatter og har deltatt i forskningsprosjektet "Identitet og merkevarebygging" sammen med Kolnar, der han utforsker markedsføringsstrategier og omdømmemålinger ved å samarbeide med ledende byråer både lokalt og internasjonalt.

Knut Kolnar
Knut Kolnar

Knut Kolnar

Knut Kolnar er utdannet filosof og Doctor artium fra NTNU. Han jobber i dag som Førsteamanuensis på institutt for kommunikasjon og kultur på campus Bergen. 

Kolnar er forfatter av pensumbøker og jobber med problemstillinger knyttet til identitet, merkevarebygging, kulturforståelse og trender sammen med Morten William Knudsen. 


Foreleserne Kolnar & Knudsen er et godt innarbeidet team, som har jobbet sammen i en årrekke med problemstillinger knyttet til identitet, merkevarebygging, kulturforståelse og trender. De er begge, på ulikt vis, involvert i forskningsprosjektet «Identitet og merkevarebygging», der de har oppsøkt noen av de mest kjente markedsførings-, PR-, trendspotting- og omdømmemålingsbyråene, både her hjemme og i sentre som New York og London, Amsterdam og København. Der har de lært hva som kjennetegner praktiske suksesskriterier i ledende byråer. Dette har blant annet resultert i bøkene «Å leve på lånt begjær» og «Forbrukersosiologi», som er utviklet spesielt for dette programmet, men som også brukes som pensum på andre universitet og høyskoler. 

Tidsbruk

Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av. 

Du kommer til å bruke totalt 20 arbeidsdager på samlinger, i tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.

I tillegg må du sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette kan du i stor grad tilpasse livet ellers.

Finansiering

Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt i to rater, og første faktura kommer rett etter studiestart. 

Vil du vite mer?

Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på. 

Webinar

Hvordan kan ledere jobbe strategisk med merkevarebygging?

Bli med på webinar torsdag 23. mai for å utforske strategier som kan hjelpe deg med å bygge en sterk merkevare!

Meld deg på

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.

 

Se alle kurs innen kommunikasjon

Kursdetaljer