Månedens alumni

Det beste fra begge verdener

29. september 2017 - ANNA OLAUSSON

Mathilde Emilie Johnsen, Markedsføringsleder for Astrup Fearnley Museet i Oslo, kombinerer markedsføring og kultur.

Som barn var Mathilde fasinert av museer. I tyveårene bestemte hun seg for å jobbe på Astrup Fearnley Museet i Oslo, et av Skandinavias fremste kunstmuseer.



Hva har vært de avgjørende øyeblikkene i karrieren din?

Jeg jobbet i resepsjonen på museet i omtrent 18 måneder, og var klar til å søke på andre jobber etter studiene. En dag fikk jeg beskjed fra ledelsen at det var ledig stilling som leder for bestillinger og arrangement, og at den som da hadde stillingen, ønsket at jeg skulle ta over. Det ga meg en fantastisk mulighet til å vokse, lære og vise hva jeg dugde til, og det er jeg evig takknemlig for.   

Hva er mest inspirerende med stillingen din som leder for sponsing og markedsføring?
Å få jobbe innen et felt der det ikke finnes noen fasit, men mange muligheter. Bli inspirert av kreativiteten og ikke kun jobbe for fortjeneste. Jeg mener virkelig at kultur beriker livet, og det er noe jeg alltid synes er verdt å jobbe for! Og ikke minst, å ta en svømmetur i fjorden i lunsjpausen, det er en stor fordel!

Når visste du at du ønsket å satse på markedsføring?
Selv om jeg har utdannelse i markedsføring, var jeg ikke helt sikker på om jeg ønsket å arbeide innen dette før jeg fikk muligheten til det. Forholdet mellom markedsføring og kultur har ikke noen lang historie. Når en skal markedsføre kultur er det viktig å forstå at det er en hårfin grense mellom det å formidle et budskap til et bredt publikum med positivt utfall, og risikoen for at budskapet skal bli for kommersielt og dermed lede oppmerksomheten bort fra produktet.

Har du en favoritt blant kunstverkene på museet?
Det var et vanskelig spørsmål! Men jeg er svak for Apparazione fra 1992 av Sigmar Polke.

Hva er neste trinn i karrieren din?
Jeg drømmer om å jobbe i utlandet for et av de store museene for moderne kunst – Tate, MoMa, LACMA, MACBA…

Hvilken BI-kunnskap setter du mest pris på?
Jeg tenker alltid forretningsmessig når jeg skal ta avgjørelser, som hvordan vi kan øke salget, få større publikum og styrke merkevaren.

MATHILDE EMILIE JOHNSEN

  • ALDER: 26
  • BOR I: Oslo
  • SELSKAP: Astrup Fearnley Museet
  • STILLING: Leder for sponsing og markedsføring
  • ARBEIDER MED: Markedsføringsaktiviteter, kommunikasjon, arrangement og sponsing
  • STUDIEPROGRAM PÅ BI: Bachelor i Kulturledelse 2013
  • TV-SERIER: Skam, Girls, Planet Earth og Geordie Shore!
  • DET BESTE VED OSLO: Fjorden, øyene, skogen og fjellet

Referanse: Advantage #1/2017 - Magasinet for medlemmer av BI Alumni



Du kan også se alle nyheter her.