Kombinerer kulturer

25. april 2017

Norske Tone Søyland har bodd og jobbet i Bern, Oslo, Hamburg, London, Helsingfors og Brussel. I dag er hun Marketing & Communications Director, i PwC (EMEIA), i Paris.

Du har jobbet over hele Europa, hvordan vil du beskrive din karriere?

Som en fantastisk reise som endte opp - i Paris - for et av verdens ledende profesjonelle kompetansenettverk: PwC. Jeg har vært ekstremt heldig og privilegert. For meg har det handlet om menneskene jeg har møtt, mulighetene, til dels valg og til dels sjanse. Vi tror vi kan planlegge karrierene våre, men til slutt handler det om å være på rett sted til rett tid. Hoppe på tog som stopper på din stasjon. En kollega av meg i PwC skrev doktorgraden sin på emnet "Luck business". Det skal ikke undervurderes.

Hva er ditt beste karriereråd?
Det er ikke nok å være spesialist på eget felt: Verden har blitt så kompleks at bedrifter trenger multitalenter som forstår sin lille del i et større bilde, og kan kommunisere og samarbeide med en rekke ulike profesjoner.

Er det fortsatt noe du trenger å bli bedre på?
Verden, og hva vi i PwC kaller megatrendene - utfordringene som virksomheten står overfor - alt har blitt så sammenvevd. Jeg er ikke best på å kartlegge konsekvensene av de mange teknologiske utviklingene vi har i dag - så jeg kunne nok brukt litt tid på å lese meg opp på dette området.

Hvorfor er jobben hos PwC riktig for deg?
På BI valgte jeg International Management som spesialisering. Det var hovedsakelig business med litt kultur ved siden av. I dag handler stillingen min veldig mye om kultur. Alle de ulike PwC-kontorene har lokale eiere og lederstiler, og vi har et veldig kulturelt og variert nettverk. Jeg har erfart at det å lykkes, handler mye om å gjenkjenne hvordan de ulike PwC-kontorene opererer innenfor de ulike landenes bedriftskultur.

Hvorfor er markedsføring et så interessant fagområde?
Fordi det grunnleggende ikke har endret seg på evigheter: det å tilfredsstille et behov. Hvordan du oppnår dette endres imidlertid hele tiden. Spesielt i dag, når digital teknologi har kraft til å omdanne hele industrier og skape helt nye markeder.

TONE SØYLAND BLIND

  • ALDER: 54
  • BOSTED: Paris
  • BEDRIFT: PwC
  • STILLING: Markedsførings- og kommunikasjonsdirektør
  • JOBBER MED: PwCs markedsførings- og kommunikasjonspersonell på tvers av EMEA
  • PROGRAM PÅ BI: Master of Business and Economics/Siviløkonom 1986
  • TV-SERIER: Skandinaviske! Borgen, Real Humans, Broen etc.
  • DET BESTE MED PARIS: Enkelt og greit en av de vakreste byene i verden

Referanse: Advantage #3/2016 - Magasinet for medlemmer av BI Alumni 

Ord av: ANNA OLAUSSON

Du kan også se alle nyheter her.