Tar lærdom fra sport

1. juli 2017 - Per Olsson

Kommersiell avdeling i Sportsklubben Brann har lært mye om hvordan fotballaget fokuserer på en oppgave, hvor grundig de forbereder seg og hvordan de hele tiden jobber med å forbedre sine svakeste punkter.

Både Rosenborg og Brann forventes å nå høyt opp i årets eliteserie. Sannsynligvis blir det en av dem som vinner. I går var det Rosenborg som vant og kunne reise hjem som seierherrer.

- Ja, vi tapte i går. Det er alltid vondt. Men vi sørger bare over et tap inntil kontoret åpner igjen kl. 8 neste morgen. Og nå er klokken mer enn 8, så nå ser jeg og teamet mitt fremover, sier Camilla Schutz, Branns kommersielle leder.

Camilla Schutz har arbeidet i klubben i ett år. Før det jobbet hun 13 år med finans. Å begynne i Brann betydde en stor forandring og var noe hun ønsket seg da hun fikk muligheten til å skifte beite.

- I finansbransjen, som i mange lignende bransjer, er du stort sett omgitt av mennesker som tenker likt med deg. De har gått på de samme skolene og har en lignende faglig bakgrunn. Her i Brann er vi en liten organisasjon som består av en kommersiell avdeling og en sportsavdeling. Og de ansatte har langt mer forskjellig bakgrunn og forskjellige ferdigheter. For å klare oss når vi har hjemmekamper, får vi også hjelp av 200 frivillige.

Gårsdagens arrangement gikk bra. Selv om det bare var en treningskamp, var det 10 800 tilskuere til stede.

I fotballsesongen arrangerer Brann 15 hjemmekamper. Alt må fungere, og helst bedre enn på forrige kamp. – Vi er ikke så forskjellige fra arrangementsbransjen, i det vi arrangerer 15 arrangementer i året. Helst med fulle tribuner. De 17 686 besøkende bør få en flott opplevelse der alt er perfekt, fra atmosfæren på tribunene til toalettkøene og utvalget av mat i kioskene.

Så, mens regnet siler ned etter kampen, blir naturgresset utenfor stadion omhyggelig tildekket med spesialplast som skal beskytte mot det kraftige regnet. Det ryddes opp på tribunene, og neste ukes sesongstart fører til litt ekstra rengjøring her og der.

«De 17 686 besøkende bør få en flott opplevelse der alt er perfekt»

Brann er noe uvanlig. Den har vært en medlemsklubb siden 1908. Klubben og medlemmene eier stadion og må tas med på råd i alle store beslutninger.

- Jeg forsto raskt at det var helt avgjørende å lytte til det som medlemmene og de som har jobbet i klubben lenge, mener er viktig. Brann er ikke bare en fotballklubb, den er også et av Norges mest kjente varemerker, og bergenserne er enormt stolte av klubben. Alle snakker om det som skjer i klubben, alt fra resultater til nye spillere til hvor mange tilskuere det var på en kamp. Og alt mulig annet i den forbindelse.

Som medlemsklubb har Brann alltid hatt stort samfunnsansvar. Mange av sponsorene som støtter klubben finansielt er ikke bare interessert i å vinne, de er også opptatt av de forskjellige typer samfunnsarbeid som klubben driver.

– Samfunnsansvaret vårt er av veldig stor betydning. Det gjør oss større og viktigere enn flotte resultater eller fulle tribuner.

Et av Branns tiltak er Gatelaget, et lag for edru alkoholikere som kan trene to ganger i uken, låne utstyr, spise lunsj og ha det hyggelig sammen med spillerne på A-laget.

- Fordi de kan være med her, vet vi det blir lettere for medlemmene i Gatelaget å holde seg edru. For noen av dem er treningen det eneste de har planlagt for en uke. Vi vet også at det har en positiv innvirkning på spillerne på A-laget. Elitesport kan virke isolerende og bli rutine, men å være sammen med Gatelaget fører til masse latter og mye kjærlighet.

«Elitesport kan virke isolerende, men å være sammen med Gatelaget fører til masse latter»

Det er ingen hemmelighet at klubben er avhengig av gode sportslige resultater, og Camilla og teamet hennes har lært mye av denne klubbkulturen, der man bare er nødt til å prestere.

- Vi har lært mye om hvordan laget og ledelsen tenker. Vi har lært hvordan de fokuserer på en oppgave, hvor grundig de forbereder seg og hvordan de hele tiden jobber med å forbedre sine svakeste punkter.

CAMILLA SCHUTZ

  • ALDER: 39
  • BOR: Bergen
  • STILLING: Kommersiell leder
  • BI-STUDIUM: Bachelor i Markedskommunikasjon
  • BEST LIKTE FOTBALLSPILLER: Alle som spiller på Brann (og det er tross alt stort sett dem jeg kan navnet på)
  • DET BESTE MED BERGEN: Sjarmen og varmen du merker i byen. Og de fantastiske bergenserne med hjerte for Bergen og Brann.

Referanse: Advantage #1/2017 - Magasinet for medlemmer av BI Alumni

Alumni profiler

Camilla Schutz - Kommersiell leder i Brann

Du kan også se alle nyheter her.