Ukens alumni

Hvordan lykkes en økonom i frisørbransjen?

Andreas Kamøy


Gründer

Cutters

Bachelor i økonomi og administrasjon 2012

“I et jobbintervju ble jeg spurt om det var noe jeg hadde angret på i livet mitt, og jeg svarte helt spontant ‘Ja, jeg angrer på at jeg ikke har prøvd å starte for meg selv.’”

Hvordan kan en nyutdannet økonom lykkes i frisørbransjen? Og hva gjør du når bransjen du ønsker å bli en del av, ikke ønsker deg?

Med en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI og master innenfor fiskeri og strategi fra Japan, var Andreas en attraktiv kandidat for flere store bedrifter i Norge og utlandet. Men det var ett jobbintervju som fikk han til å snu totalt om på karriereplanene sine.

 – De spurte meg om det var noe jeg hadde angret på i livet mitt, og jeg svarte helt spontant «Ja, jeg angrer på at jeg ikke har prøvd å starte for meg selv». Da forstod jeg at jeg var på feil sted, og at jeg måtte prøve ut ideen min.

Ideen følges opp med budsjetter og markedsinnsikt

Gründerideen som Andreas ønsket å gi livets rett, hadde sin opprinnelse i et japansk frisørkonsept som gjorde det billig og enkelt å klippe seg. Andreas savnet et tilsvarende fleksibelt tilbud i Norge. Sammen med medgründer og økonom Kristian Hauge Solheim, satte han i gang med å utforske mulighetene. Konseptet var å tilby 15 minutters klipp til faste, lave priser uten timebestilling. Da de snakket med folk i bransjen, var det mange som var negative til ideen og som ikke forstod hvordan gutta skulle få salongene til å bli lønnsomme. At de var potensielle konkurrenter gjorde heller ikke saken bedre.

– Da mistet vi litt motet. Men vi hadde regnet på det, og markedsanalysene våre tilsa at det kunne fungere. Markedet var fragmentert, og prisene hadde økt mye mer enn inflasjonen. Det var godt å kunne lene seg litt på den kunnskapen jeg hadde tatt med meg fra tiden på BI.

Ung og lovende, men usikker og uerfaren

Fra en kaffesjappe i Bergen gjorde de mesteparten av planleggingen og forarbeidet. Det var mye å sette seg inn i for to økonomer, for å skaffe seg innsikt og forståelse av en bransje de ikke visste noe om fra før av. Da de søkte etter lokalene til sin første salong, fikk de en bratt læringskurve inn i eiendomsmarkedet.

– Ingenting blir jo lagt ut på FINN, så du må ringe rundt og spørre.

Som usikker og fersk gründer kan det være vanskelig å overbevise store aktører om hvorfor de bør satse på nettopp deg og din idé.

– Det er et mareritt i starten. Ingen har troa på deg, du er ung og har ikke peiling. Men man må bare fortsette å ringe. Etter hvert forstår man hva man bør si og hva man bør spørre om.

De kapret tre investorer, og åpnet sin første Cutters-salong i Bergen i 2015.


Bra å være passe naiv

Andreas tror at en av grunnene til at han lyktes, var at han forstod at han trengte flere med på laget.

– Det er viktig med kolleger som kan tilby noe annet enn deg selv. Kristian og jeg er veldig forskjellige. Han er superpositiv og en skikkelig pådriver, mens jeg er en sånn som tror vi går konkurs annenhver dag, sier han med en god dose selvironi.

Likevel synes han det er viktig å ha troen på seg selv.

– Jeg har snakket med mange kjempesmarte konsulenter, som har mange gode råd å gi. Men jeg tror faktisk det er bra å være litt sånn passe naiv oppi det hele – ikke overkomplisere ting, sier Andreas.

Motbeviste bransjen

Andreas har en variert arbeidshverdag som hovedsakelig består av oppgaver innenfor drift og utvikling. Det innebærer blant annet å kommunisere med huseiere, prosjektlede oppussing av de nye salonglokalene, og ansette frisører.

– Tidligere gjorde jo Kristian og jeg alt. Nå er vi blitt flere, og det er andre som tar seg av markedsføringen, regnskapet og annen administrasjon.

Cutters har nå over 40 salonger rundt om i Norge, men Andreas kan fortelle at de hittil ikke har trengt å bruke mye penger på markedsføring.

– Vi har testet litt på Facebook, men ellers er det ‘word of mouth’ som har vært det viktigste for oss.

Likevel tror han at det vil bli nødvendig med betalt markedsføring nå som også konseptet og salongene skal etableres i utlandet. For selv om det har vært flere utfordringer og overraskelser underveis, så har konseptet vist seg å være økonomisk bærekraftig. Og de tradisjonelle frisørsalongene har ikke lidd stort av Cutters tilstedeværelse.

– Vi hadde troen på at det var plass til oss begge, og det har vi jo fått

Andreas Kamøy

Forferdelig slitsomt - Fantastisk gøy!