Ukens alumni

Årets markedsfører

geometricArtboard 4

Trond Atle Smedsrud


EVP Innovation and Marketing

Aker BioMarine

Bachelor i markedsføring 2005 og MSc i markedsføring 2007

“Fokuser på å gjøre en god jobb hver dag, og grip sjanser når de kommer. Ikke avslå utfordringer du tror du ikke håndterer. ”

Trond Atle Smedsrud (35) er leder for innovasjon og marked i milliardkonsernet Aker Biomarine i Asia, Australia, USA og Europa. I 2017 ble han kåret til «årets markedsfører» av E24 Ledertalentene.

Tekst: Anna Olausson
Photo: Marte Garmann

Trond Atle Smedsrud graduerte i 2007 med en mastergrad i markedsføring. Deretter gikk turen innom PwC og Coca Cola, før han i 2015 fikk ansvar for markedsføring i verdens største krillselskap, Aker Biomarine. I 2017 ble Smedsrud kåret til «årets markedsfører» under E24s kåring av unge ledertalenter under 35 år.

På fritiden er Smedsrud en aktiv triatlet og kan skilte med flere topplasseringer i prestisjetunge løp. Han mener man kan dra mange linjer mellom lederskap og det å konkurrere i sport.

– Man forbereder seg på en annen måte på en treningsøkt sammenlignet med i en konkurranse. Det er umulig å være 110 prosent forberedt før hvert prosjekt og hvert eneste møte. Da vil du snart bli utbrent. Du må definere dine nøkkelområder og levere 110 prosent på disse. På andre områder er det ok med 90 prosent. Du kan se på det som forberedelse i forkant av et topp konkurranseresultat.

Hans beste råd til unge ledere på jakt etter suksess lyder som følger;

– Ikke ha en veldig konkret karriereplan. Fokuser heller på å gjøre en god jobb hver dag, og grip sjanser når de kommer. Ikke avslå utfordringer du tror du ikke håndterer. Det går som regel bra, og hvis ikke så har man i hvert fall lært masse på veien.

 

Innovasjon og bærekraft

Aker Biomarine har som visjon å forbedre menneskelig og planetarisk helse. I dag jobber de med en av de mest bærekraftige kildene i verden; krill.

– Vi fisker og foredler den og utvinner krillens viktigste næringsstoffer, Omega 3 og protein, for å gjøre verden sunnere, forteller Smedsrud.

I 2017 ble Aker Biomarine kåret til Norges mest innovative selskap. Bedriften sørger for å være et steg foran konkurrentene sine, ved å utnytte ressursene på en bærekraftig måte. Slik opprettholder de en start-up mentalitet som gir de et fortrinn i industrien, forteller Smedsrud. Han mener at det fremdeles er mulig å skape stor virkning med begrensede ressurser.


Fleksibilitet fremfor milepæler

Smedsrud forteller at en av Aker Biomarines største utfordringer er å bruke digitale kanaler til å innhente informasjon, analysere den og deretter handle ut fra resultatet. Den unge lederen mener dette er nøkkelen til fremtidig suksess i en bransje med stadig endring. Samtidig tror han det er nettopp dette som er utfordringen i de fleste bedrifter og industrier i dag.Hans beste råd er å jobbe hardt, handle på verdier, og gjøre det konsistent. Slik vil både du og selskapet lykkes.

– I dagens marked som er under stadig endring er det viktig å ha fleksibilitet. Dersom du er for fokusert på å nå milepæler, vil du ikke være i stand til å identifisere og gripe uventede muligheter som kan styrke både selskapet og egen karriere, sier Smedsrud.