Ukens alumni

Beste spiller utenfor banen

Martin Ygre


Marketing Manager

Norsk Toppfotball

Bachelor i internasjonal markedsføring 2009 og MSc in Strategic Marketing Management 2012

“Det er en jobb hvor man både kan være kreativ og analytisk.”

Da Martin innså at han ikke var god nok i fotball til å bli en toppspiller, ble utdanning veien til målet. En master i markedsføring bidro til at han likevel fikk muligheten til å skinne på fotballarenaen.

Som nyutdannet er medstudenter ditt største og viktigste nettverk. Nettopp dette nettverket skulle vise seg å hjelpe Martin med å lande drømmejobben. Han traff en gammel studievenninne på en BI-reunion og hun anbefalte Martin til en spennende stilling i Norsk Toppfotball.   
 
Kan man sammenligne fotball og markedsføring?
Skal du lykkes som fotballspiller, holder det ikke bare å være sterk, kjapp og teknisk. Du må også evne å forstå spillet og forutse motstanderens styrker og svakheter. I tillegg må du klare å skille deg ut fra alle de andre spillerne – klare å overraske på banen. Det er de samme ferdighetene som Martin bruker i jobben som markedssjef:
 
«Det er en jobb hvor man både kan være kreativ og analytisk.»
 
Martins lidenskapelige interesse for fotball, gir ham en god forståelse for målgruppene og aktørene han jobber med og for. Jobben hans er å gjøre klubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen så attraktive som mulig. Det innebærer blant annet å skape gode opplevelser for tilskuerne, påse at sponsorer er fornøyde og holde mediene interesserte.   
 
 «Det å kunne kombinere stor interesse for markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon med min største hobby, gjør at jobben jeg har fått nå er noe av det nærmeste jeg kommer drømmejobben.»

Martin Ygre - Norsk toppfotball

Interesse + utdanning + nettverk = suksess