Bygger for fremtiden

Trine Bratt Stølsnes


Markedsdirektør

Miris Eiendom

Bachelor i reiselivsledelse 2001

“Takket være digitale kanaler nådde lanseringen av SVART over én milliard mennesker den første måneden.”

Hos eiendomsutvikleren MIRIS AS bidrar Trine Bratt Stølsnes til å sette nye ideer rundt teknologi og bærekraft på kartet.

Trine Bratt Stølsnes har bred erfaring fra markedsføring og kommunikasjon i IT-bransjen. I dag er hun markedsdirektør for MIRIS AS, en norsk eiendomsutvikler som kombinerer samfunnsansvar og nyskapende teknologi for å endre eiendomsbransjen.

Arbeidet ditt har fokus på bærekraft. Har du alltid hatt den interessen?
Den har vokst gradvis etter hvert som jeg har fått mer kunnskap på området. Jeg liker de ambisiøse målene vi har satt for prosjektet og det er givende å få jobbe med folk som er eksperter på hva som skal til for å få energiproduserende bygg.

Hvordan skiller MIRIS seg fra andre eiendomsutviklere?
MIRIS er en utfordrer som ønsker å revolusjonere en tradisjonell sektor gjennom innovative teknologiske løsninger. Styrken vår er samarbeid. Vi samarbeider med solide og kompetent partnere i alle relevante sektorer for å utvikle nye bærekraftige og innovative utviklingsprosjekter.

Hva er den største utfordringen for eiendomsbransjen?
Det er allment kjent at eiendomsbransjen står for en svært stor andel av verdens energiforbruk og utslipp – så mye som 40 prosent. Utfordringen for bedriftene er å ta i bruk bærekraftige materialer og smart teknologi.

Hvordan er det mulig å tenke annerledes?
Vi har to flaggskipprosjekter. Det ene er Svart, som blir verdens første energipositive hotell, ved foten av Svartisen. Det andre er Spark Power City, et samarbeid med Snøhetta, Nokia, Skanska og Asplan Viak, hvor vi vil bruke overskuddsvarme fra datasentre for å gi energi til omkringliggende bygninger.

Hva har høydepunktene vært så langt?
Takket være digitale kanaler nådde lanseringen av SVART over én milliard mennesker den første måneden. Dette utløste et skred av henvendelser fra norske og internasjonale journalister, bloggere og andre, og det er skrevet omtrent 300 artikler om det. Det var en overveldende opplevelse for en liten bedrift som oss.

Hva er din oppskrift for å forbedre verden?
Alt hjelper. Nye generasjoner er mer opptatt av miljøet, og det er helt avgjørende.