Ukens alumni

Franske forbindelser

Eric Rivelsrud


Commercial Director

Parfums Christian Dior

Bachelor i internasjonal markedsføring 2007

“Smidighet har hjulpet meg med å relativt raskt tilpasse meg nye situasjoner, og å fokusere på ting som betyr noe.”

Fra massemarkedet til premiummarkedet. Eric Rivelsrud har som mål å styrke Diors merkevare i Norge.

Tekst: Anna Olausson
Photo: Marte Garmann

Du har en karriere bak deg hos Procter & Gamble, et amerikansk selskap. Hva er den største forskjellen fra å jobbe for et fransk selskap?
Det er noen åpenbare kulturelle forskjeller, men den største forskjellen var å forlate massemarkedet for sjampo og batterier og ta steget inn i premiumsegmentet for kosmetikk og mote.

Hva er den største utfordringen for en velkjent merkevare som Christian Dior?
Den største utfordringen for tradisjonelle merker globalt er å møte den stadig økende konkurransen fra nye digitale merkevarer. Det tvinger oss til å være å være våkne og innovative, og vi jobber tett med våre forhandlere for å sikre at forbrukerne får den beste shoppingopplevelsen.

Hva er mest spennende med bransjen?
Å arbeide for en stor merkevare som Dior er et privilegium. Vår motivasjon er å bygge videre på vår langvarige arv for å få, først og fremst kvinner, over hele verden til å se og føle deg bra.

Hva gjør en kommersiell direktør?
Jeg er ansvarlig for Diors strategiske retning og fremtid i Norge, men samtidig må jeg følge med på den daglige driften og på de operasjonelle detaljene. Min rolle er svært omfattende. Jeg kan være i Paris en dag og diskutere vår langsiktige strategi med den europeiske toppledelsen. Neste dag kan jeg være i Bodø for å installere butikkinnredning, og fylle hyller før åpningen av en ny butikk.

Hvilke ferdigheter har du tilegnet deg etter 10 år innen markedsføring?
Jeg har hatt ulike roller som har gitt meg en god forretningsforståelse og ledelseserfaring. Tøffe forhandlinger har også bidratt til å gi meg gode salgs- og forhandlingsferdigheter. Og i mine siste stillinger har jeg utvidet min forståelse for ulike bransje- og forretningskulturer.

Følger din karriere et mønster?
Smidighet har hjulpet meg med å relativt raskt tilpasse meg til nye situasjoner, og å fokusere på ting som betyr noe. En god leder lærte meg en gang å alltid forsøke å se landskapet gjennom øynene til forbrukeren. Etter min mening gir det et godt grunnlag for gode beslutninger.