Ukens alumni

Journalisten som ble direktør

Kristina Frisvold Nilsen


Vice President

Retriever

Executive Master of Management

“Vi var jo en liten David mot Goliat.”

Den nordiske toppsjefen i Retriever trives best når hun får sine kolleger til å være like engasjerte som det hun selv er. Da syns Kristina Fritsvold Nilsen hun har det «fryktelig gøy» på jobb.

‒ Jeg tror ikke på den tanken om at en leder kan være leder hvor som helst. Jeg tviler på at jeg kunne gjort en like bra jobb i Kid Interiør eller Hennes & Mauritz, sier Nilsen.

Arbeidsgiveren lever av å saumfare lokalaviser, radio, tv og nettaviser for å hjelpe bedrifter med å holde oversikten over mediebildet. Etter ti år i selskapet mener den tidligere NRK-journalisten at hun blir en bedre leder av å virkelig ha et grep om faget og bransjen de opererer i.  

‒ Du får en helt annen måte å snakke med folka dine på. Det å bygge relasjoner handler også mye om å involvere seg og se medarbeiderne sine. Da hjelper det å forstå hva de driver med.

Etter flere år som journalist var det først i et PR-byrå hun begynte å fatte interesse for å jobbe i skjæringspunktet mellom det redaksjonelle og kommersielle.

‒ Før var det kritikkverdig lite fokus på det kommersielle i journalistutdanningen. Jeg hadde aldri lest regnskap eller fått noen forståelse for hvordan pengene kommer inn i en vanlig bedrift.

«Vi kan jo ta over markedet her»

Da Retriever trengte noen til satsningen for å gjøre medieanalyse til et eget forretningsområde, var hun solgt. Jobben som kunde- og analysesjef ble hennes og et tiår senere kan hun se tilbake på en suksesshistorie av de sjeldne.

‒ Ambisjonen min var at vi kanskje kunne ansette noen og bli et lite miljø. Vi var jo en liten David mot Goliat. Nå er vi femti medieanalytikere og har totalt 200 ansatte.

Under Nilsens ledelse ble Retriever størst i Norden på medieanalyse. På veien dit opplevde de at konkurrenter gikk konkurs, mens andre trakk seg ut av det skandinaviske markedet.

‒ Det var ikke noe jeg trodde kunne skje. På et tidspunkt slo det meg bare at «vi kan jo ta over markedet her, gjøre det mye større, tenke nytt og endre bransjen».

Da Nilsen i 2017 ble forfremmet til viseadministrerende direktør i Retriever Norden, var det naturlig at medieanalyse ble et av hennes ansvarsområder, ved siden av kundesupport og markedsføring. Nå følger hun opp og besøker selskapets nordiske lokalkontorer ukentlig.

Reell ledelse

Noen år tidligere fullførte hun sin Executive Master of Management ved BI. Topplederen mener videreutdanningen var helt avgjørende for henne i det stadiet av hennes karriere. Strukturert jobbing førte til og med til at hun ble kåret til den beste studenten i sitt kull.

‒ Jeg fikk en aha-opplevelse, utdanningen var helt fantastisk. Den kåringen var aldri et mål eller noe jeg visste eksisterte på forhånd, men jeg ble veldig motivert av at jeg gjorde det så bra første året. Da ble gode karakterer plutselig en ambisjon.

I direktørrollen i Retriever har hun også vært opptatt av å jobbe med kompetanseheving, noe som har vært et satsningsområde for bedriften i en årrekke. Nilsen mener selskaper slår flere fluer i én smekk når de velger å satse på utvikle intern kompetanse.

‒ Det å inspirere folk gjennom fag kommer bedriften til gode. Det å involvere seg i medarbeidernes jobb, i stedet for å bare gi dem et klapp på skuldra, er noe jeg tror skikkelig på. For meg er nettopp det reell ledelse.

PS! Nylig ble det klart at Kristina Nilsen er ansatt som administrerende direktør i Romerikes Blad, og regiondirektør for Amedias øvrige mediehus på Romerike og Innlandet. Hun begynner i sin nye stilling 1. september 2018.

   

Kristina Nilsen

Ledet Retriever til størst i Norden på medieanalyse