Ukens Alumni

PROMOTERER FREMTIDENS STJERNER

Silje Sjulstad


International Label Manager

Universal Music

Bachelor i Creative Industries Management 2013

“Jeg ville se hvordan ting fungerte bak kulissene. Jeg har alltid vært interessert i kultur, og jeg har lurt på hvordan ting henger sammen.”

Silje Sjulstad jobbet med mote. En dag bestemte hun seg for at musikk var mer spennende og søkte på et internship.

Tekst: Mikaela Hincks
Foto: Marte Garmann

Hva engasjerer deg mest i jobben som Internasjonal Label Manager?
– Muligheten for å jobbe med mange ulike ting på same tid; markedsføring, PR, budsjettering og beslutningstaking. Samtidig får jeg høre på fantastisk musikk, møte mennesker fra hele verden og reise.  

Hvordan vil du beskrive jobben din?
– Jeg er ansvarlig for flere ulike plateselskap under Universal Music paraplyen i Norge. Jobben min innebærer i stor grad å skaper oppmerksomhet rundt artister, få musikken deres strømmet, samt å bygge merkevare for artisten over tid.  Jeg har daglig kommunikasjon med Los Angeles og Storbritannia, og oppgaver inkluderer langsiktige markedsføringsstrategier, promoteringsstrategier og skape oppmerksomhet rundt musikkslipp, samtidig som man er på utkikk etter nye talenter

Hva er dine beste tips til noen som ønsker en karriere innen musikkbransjen?
– Å starte tidlig, jobbe som frivillig og opprette kontakter. Jeg vil anbefale alle å få et internship, det er verdt den harde jobbingen!

Hva er de store trendene i musikkindustrien?
– Jeg tror vi vil se mer av den urbane musikksjangeren på hitlistene. Samtidig tror jeg at kvinnelige artister vil lede an en ny retning innen R&B.

Spotify ga musikkindustrien et boost. Hva er fremtidens utfordringer?
– Jeg kan ikke snakke for hele musikkindustrien. Men jeg tror at vil bli vanskeligere å komme opp som ny artist i de Nordiske landene, ettersom verden har oppdaget strømmetjenester. Jeg tror vi i større grad vil konkurrerer mot datalagde spillelister som Discover Weekly. Vi vil også se mer maskinlæring enn tidligere.

Hvorfor valgte du å studere kultur og ledelse på BI?
– Jeg ville se hvordan ting fungerte bak kulissene. Jeg har alltid vært interessert i kultur, og jeg har lurt på hvordan ting henger sammen. Hvem står bak bestselgerne, både innenfor litteratur og musikk? Hvordan er pengeflyten? Jeg studerte litteratur før jeg kom til BI, men jeg ville vite mer om ledelse og økonomi. Så Creative Industries Management på BI passet meg utmerket.

På hvilken måte merker kollegaene dine at du har studert på BI?
– Mest sannsynlig når det kommer til planlegging av nye musikkslipp, lage markedsstrategier og fastsette budsjetter.