Ukens alumni

Vipps, så var de Norges mest likte merkevare

Elisabeth Haug


COO

Vipps

Sivilmarkedsfører 2001

“Det er få faggrupper som motiveres av å bli styrt. Desto lenger ut i verdikjeden du kommer, nærmere arbeidsoppgaven du er, desto viktigere blir autonomitet og desto høyere motivasjon skaper den.”

For Elisabeth Haug i Vipps handler ledelse svært lite om styring og veldig mye om å gjøre det som kreves for å ta nye posisjoner, alt fra å servere kaffe til journalister til strategisk planlegging og forvalte omdømme til selskapet.

Etter 12 år i Schibsted er hun nå ansvarlig for en merkevare som representerer noe nytt, og som har revolusjonert hvordan oppgjøret fra helgens hyttetur foregår på eller hvordan vennegjengen splitter regningen. Vipps er for øyeblikket det norske folks mest likte merkevare.

–  De posisjonene vi har tatt til nå og som vi ønsker å ta i fremtiden, er det ingen som har tatt. Vi lever av de nye posisjonene, og som kjent er det vår vennebetaling som var vår start og veien til så mange brukere og høy kjennskap. Det er ikke til å leve av, det er en digital posisjon som vi er nødt til å kommersialisere litt på nedi veien, sier Haug i en helt ny episode av ledelsespodden med professor Anders Dysvik.

Hør hele episoden her.

Haug forklarer at det å lede i så ukjent terreng, og ta det som startet som en prosjektorganisasjon i DNB ut som en egen organisasjon, krever en ulik form for ledelse.

– Det er litt mindre ledelse og mer gjøring. Vi var 40 stykker som stod på «bar» bakke uten lederutvikling, ansatt-goder, lønnssystemer og alt som et system ivaretar. Vi hadde heller ikke noen kaffeleverandør, ingen som skriver pressemeldinger eller fikser ting for oss – vi gjør alt selv. Det er nytt for oss at det ikke er et system som ivaretar oss, men det er også innmari gøy, sier hun. 

Gi slipp-ledelse

Hun tror en av styrkene hennes som leder er å hjelpe medarbeiderne sine å prioritere hva som er viktig. Selv liker hun veldig godt gi-slipp-prinsippene i ledelse.

– Det er få faggrupper som motiveres av å bli styrt. Desto lenger ut i verdikjeden du kommer, nærmere arbeidsoppgaven du er, desto viktigere blir autonomitet og desto høyere motivasjon skaper den. Det er viktig å sette rammer og sikre god oppfølgning. Idet oppfølgning blir til kontroll, så mister folk fart og energi, sier hun.

Hauge karakteriserer lederstilen sin som nysgjerrig, og hun tror på at folk kan og vil – noe som kan være både en styrke og svakhet.

– Menneskedelen av ledelsesfaget er stor og må gi deg som leder energi. Jeg er nysgjerrig på ulike mennesker og syntes det er morsomt. Det tror jeg en del setter pris på med mitt lederskap. Jeg prøver å by på meg selv slik at det ikke skal være skummelt å si ifra, sier hun.

Til unge fremtidige lederspirer er Haugs råd å fokusere på å være skikkelig god på de tingene de gjør akkurat nå. 

– De som engasjerer seg og gjør sitt beste vil få flere jobbmuligheter og sette seg i posisjoner hvor de kan velge. Det er gøy å kunne velge, og det er da du kan gå inn å kjenne på motivasjonen, avslutter Haug.