Ny dag, nye muligheter

Fem tips: dette er gründer-oppskriften

70 % av norske startups må kaste inn håndkleet innen det har gått fem år. Hva kan du gjøre for at din bedrift ikke blir en av dem?

Glem oljen. Det er banebrytende innovasjon og entreprenørskap som er de nye vekstkreftene. Det er de som klarer å tenke nyskapende som vil forandre verden.

Vi har rådført oss med to eksperter som har kommet frem til fem faktorer for gründer-suksess. Ingen oppskrifter kan garantere at visjonen din lykkes, men følger du disse rådene, er du i hvert fall godt på vei!

1) Det er ingen skam å be om råd

Å være gründer bør ikke være en ensom tilværelse. For å lykkes, er du helt avhengig av andre. Bygg nettverk og vær tilstede på arenaer der andre gründere, potensielle investorer og folk som inspirerer deg samles, slik som inkubatorer.

Finn likesinnede med økonomi- og forretningsforståelse, eller kanskje noen med erfaring i akkurat den bransjen du fokuserer på. Still spørsmål og vær nysgjerrig!

2) No man (or woman) is an island

I forlengelsen av det å omgi seg med mennesker med kompetanse og erfaring, er det også viktig at du bygger opp et godt team som kan drive prosjektet videre.

‒ Du trenger både kritiske stemmer og positive stemmer, sier Tor Haugnes, høyskolelektor på BI og initiativtakeren bak BI Startup.

Han mener teamet bør ha flere komparative ressurser der medlemmene har ulike egenskaper og styrker. Laget ditt bør bestå av en beslutter og personer med ansvar for henholdsvis produkt og tjenester, marked og salg, økonomi, samt en kritiker/kvalitetssikrer.

‒ Disse fem rollene kan fordeles på færre enn fem. Det er ingen regel som sier at du ikke klarer alt dette alene, noen gjør det, men jo flere som deler samme visjon, holdninger og arbeidsmoral, bli enige om regler og mål, jo større er sjansen for at dere lykkes. Og prøver du ikke, så skjer det i hvert fall ingenting.

Nyskapende ideer former fremtiden. Se våre kurs innen innovasjon og nyskaping. 

 

3) Snakk med kundene dine

Ikke baser ideen din kun på egne antagelser eller andres teorier og markedsanalyser. Finn dine potensielle kunder og snakk med dem selv! Har de behov for produktet ditt? Hvordan vil de bruke det? Tilpass ideen, produktet og forretningsplanen din etter tilbakemeldingene du får. Da er det enklere å lage en markedsføringsplan som øker sjansene dine for salg.

‒ Det viktigste for en gründer i tidlig fase er å få på plass første kunde. Og er du heldig og dyktig, så kan du faktisk kundefinansiere utviklingen av selskapet ditt, sier Lauga Oskarsdottir, daglig leder i StartupLab.

Hun har selv gründerbakgrunn og mye erfaring med å dele av kunnskapen sin. Hennes nettverk i StartupLab har vurdert over 1400 startuper de siste fem årene og hjulpet 250 av dem med sine visjoner og ønske om å motbevise den negative statistikken. 74 prosent av selskapene vokser fortsatt!

4) Timing is everything

Selv om produktet ditt isolert sett er genialt, er du likevel avhengig av å se det i et større perspektiv. Forretningsmodellen din må ta høyde for trender og kjøpsmønster, men viktigst av alt være rett produkt til rett tid. Denne innsikten kan hjelpe deg med å treffe markedet bedre i alle faser av verdikjeden.

‒ Etterspørselen styres av hva forbrukerne vil ha, ikke hva tilbyderne ønsker å produsere, sier Tor Haugnes.

Økt digitalisering og befolkningsvekst har gjort delingsøkonomien stor og populær. Flere vil leie, ikke eie, og Haugnes sier flere initiativ drives frem med dette som strategi. I stedet for å produsere produkter selv, utvikler man heller digitale tjenester som gjør det enklere og billigere for folk å leie dem.

5) Gå «all in»

Det er viktig at du finner balansen mellom det å ha tro på deg selv, ideen din og egne ferdigheter, kombinert med det å lytte til andre og være åpen for råd. Gründerlivet er hardt og tidkrevende arbeid som forutsetter at du har energi og tålmodighet nok til å stå løpet ut.

Oskarsdottir i StartupLab mener gründerne som lykkes ofte har noen spesielle egenskaper til felles.

‒ De er enormt ambisiøse. De har utholdenhet til å stå løpet ut. De evner å få mye ut av lite, og de skaper tillit. Ikke bare hos investorer, men hos kundene sine. Og de evner å tiltrekke seg de mest talentfulle folka og bygge sterke team for å vokse.

 

Kilde: SSB

Lyst på faglig påfyll til høsten?

Våre kurs på deltid kvalifiserer deg for større ansvar og nye utfordringer. De kan gjennomføres i kombinasjon med jobb, og gir deg verktøy du kan ta i bruk fra første dag.


Ta kontakt med oss på telefon 464 10 000, e-post videreutdanning@bi.no eller bestill studieveiledning, så hjelper vi deg med å sy sammen et studieopplegg som passer dine behov!