Ny dag, nye muligheter

Kaggestad: Slik leder du laget ditt best

Johan Kaggestad mener de mest effektive lederne er de som ser og utnytter kompetansen i egen organisasjon.

Enten han trener verdensmestre, holder foredrag for toppledere eller bruker fysisk trening i behandlingen av psykisk syke ved Modum Bad, så har Kaggestad alltid vært opptatt av én ting: At det fysiske, mentale og sosiale må henge sammen.

‒ Jeg blir matt når folk sier «han er jo 50, ikke så mye å hente der». Jeg tror folk har potensiale bare de stimuleres litt og tror bedrifter kan spare mye penger på å utvikle folk internt, sier TV 2-veteranen.

Det mange kanskje ikke vet, er at den folkekjære sykkelkommentatoren startet opp og ledet Nike på 70-tallet i Norge, i en tid da Adidas var det eneste sportsmerket folk brydde seg om. Gode kontakter i idrettsmiljøet ved Oregon University i USA, der skogiganten ble grunnlagt, sørget for at Kaggestad og en kamerat sikret seg det norske agenturet.

‒ Vi satt oss et mål om å bli størst på sportssko i Norge i løpet av syv år - og det klarte vi faktisk. I begynnelsen solgte vi sko ut fra bagasjerommene på bilene våre ute i marka. 

Ute etter litt faglig påfyll eller ny kompetanse innenfor et område? 
Les mer om videreutdanning på BI og de ulike kursene vi tilbyr.

De beste er de mest nysgjerrige

Før han og forretningspartneren forlot Nike etter 11 år, sørget de for å peke ut Erik Mathisen som sin etterfølger, ifølge Kaggestad fordi han oppfylte deres tre kriterier: Han var utdannet siviløkonom, en lynkjapp løper og en med studiebakgrunn fra universitetet i Oregon. «Det er alltid lurt å ansette noen som er flinkere enn deg», er TV 2-kommentatorens råd. 

For Kaggestad, som selv er utdannet økonom fra BI, har det vært essensielt å hele tiden utfordre seg selv og bygge på egen kompetanse. I likhet med BI fyller han 75 år i 2018, men han har ingen planer om å slutte å jobbe eller videreutvikle seg selv.

‒ Hvis du ikke tror det er noe du kan utvikle deg på eller lære av andre, så har du i grunn bestilt stagnasjon, sier Kaggestad, før han fortsetter:

‒ Jeg pleier å si at de beste er de mest nysgjerrige og ydmyke. De nest beste er stort sett bare med «for the ride».

Vinneroppskriften

De siste årene har han coachet alt fra langrennsløpere til radiostasjoner og VM-vinnere i kokkekunst. Metoden er den samme. Det handler om å bygge vinnermentalitet og uslåelige lag. Det er ikke noe alle er like gode på.

‒ Jeg møter mange ledere som tror de er spydspisser og som løper fra laget sitt. Som leder er du der for at de i det ytterste leddet skal lykkes. Det er det du måles på. 

Johan Kaggestad

«Faktoriseringsmodellen» som han kaller det, har han brukt på alt fra VM-vinnere til HR-konsulenter. Det dreier seg om å sette ting i system, forklarer Kaggestad. Det første man må gjøre er å plukke ut hvilke faktorer som kjennetegner de beste i bransjen din.

‒ Samarbeid gjerne med en kollega eller leder. Prioriter faktorene etter hva som er viktigst for deres bedrift og gi dere selv en score fra 1 til 10. Så plukker du ut to områder du trener på de neste 12 månedene.

Kaggestads beste råd

Som Tour de Frances norske stemme siden 2003 har han selv aldri følt seg ferdiglært. Morsomme og varierte arbeidsoppgaver, kunnskapsrike kollegaer og nysgjerrighet driver ham til å fortsette.

‒ Jeg tør ikke ta noe på rutinen. Når vi skal gå på sending er jeg akkurat like nervøs som det jeg var for 25 år siden.

Skulle han gi ett råd til andre i arbeidslivet er det å se på seg selv og forestille seg hvor man vil være om et til tre år. Hvis man ønsker en forandring, er det opp til deg selv å ta grep.

‒ Det kan være å bli bedre på noe du allerede er god på eller å lære noe helt nytt. Hvis du ikke utvikler deg, kan det komme noen andre som kjører over deg. Vi lyktes i Nike fordi Adidas brukte tre år på å le av oss.