Vi har fått det mye bedre på mange områder. Men opplevelsene på fly og flyplasser er neppe forbedret, fastslår Erling Røed Larsen ved BI, og forklarer hvorfor.

DEBATT: Erling Røed Larsen om flyplassøkonomi

I 2010 er nesten alt bedre enn i 1980. I dag har vi PC-er, Internett og iPhone. Vi har flere og bedre biler og medisiner. Mer likestilling. Vi lever lengre.

Men opplevelsene på fly og flyplasser er neppe forbedret.

En rask rundspørring blant bekjente førte til ord som ikke egner seg i avisen - og uttrykk som passer på pub. Elendige flyopplevelser står i kø. Dette er en nøtt for en økonom. Kan utviklingen virkelig gå baklengs?

Ta et eksempel. Etter en weekend i London var vi flere venner som skulle hjem før jul. Men England ble fullstendig lammet av ti centimeter snø - en hendelse så ufattelig at forklaringen må få en bok og de ansvarlige straffet. Heathrow ble stengt, og Gatwick gikk på halv maskin.

Vårt flyselskaps hjemmeside opplyste om at «flyet er i rute» på samme tidspunkt som vi skulle lande i Norge - selv om vi satt på Gatwick og drakk kaffe. Et sånt presisjonsnivå på informasjonen inngir ikke tillit. Forhåpentlig er pilotene bedre enn skribentene.

Økonomi på flyplassen

Hvordan kan flyplasser paralyseres av litt snø - 40 år etter at mennesket gikk på månen?

Flyplasser er det vi på fagspråket kaller naturlige monopoler på grunn av kostnadsstrukturen. Det koster milliarder av pund i investeringer før det første flyet kan lette - flyplassen må jo bygges - og lite for nummer to (da er den jo bygget).

Si kostnaden ved å sende neste fly av gårde - marginalkostnaden - er 1000 pund. Krever flyplassen 3000, får eierne 2000 i gevinst. Store deler av den går imidlertid til å betjene faste renteutgifter, som påløper uansett null eller tusen fly.

Anta at det fantes mange flyplasser rundt en storby. Da ville de konkurrere på pris for å vinne kunder - og en ville foreslå 2000, en annen 1500 og en tredje 1200. Litt gevinst på marginen, men for lite til å betjene faste renter. De fleste ville gå konkurs. Av denne grunn er det få flyplasser; alle med sprengt kapasitet, liten konkurranse og høy pris. Det gir makt.

Forvent mer turbulens

Financial Times forteller at Heathrows private eiere ikke investerer i snømåking og av-ising (!) - pengene kanaliseres annetsteds. Nå krever flere nasjonalisering av Heathrow.

Dessverre er statlig eierskap ingen mirakelkur. Bare se på - kremt - evnen til visse lands jernbane til å takle vinteren, som kommer (like overraskende) hvert år.

Forvent derfor trøbbel. Du vil høre mer om dette fremover, for flere nøkkelbransjer kjennetegnes ved at enhet nummer én koster kolossalt mye mer enn nummer to. Ett hett tips: Ta kveldskurs i samfunnsøkonomi.

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Aftenposten 3. februar 2011 under vignetten "Signert".

Si din mening:

Send gjerne spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no 

 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på