Førsteamanuensis Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI er tildelt prisen ”Årets Markedsanalytiker 2011”, for å gi metodefaget et faglig løft.

Ragnhild Silkoset ved BI er til tildelt prisen "Årets Markedsanalytiker".PRISBELØNT FORSKER: Ragnhild Silkoset

Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI er tildelt prisen ”Årets Markedsanalytiker” for 2011 for å gjøre metodefaget mer relevant og engasjerende for studentene. Prisen deles ut i regi av Norsk Markedsanalyse Forening og består av et diplom og 15 000 kroner.

Prisen "Årets Markedsanalytiker" deles ut til personer som er aktiv i en profesjon hvor utøvende markedsanalytisk virksomhet står sentralt. Prisvinneren må aktivt fremme kjennskap, forståelse og bruk av markedsanalyse og fremme dette som fag innen utdanningsinstitusjonene.

Brenner for metode

Metodefag regnes sjelden blant studentenes favorittemner, og blir av mange regnet som både tungt og vanskelig.

Det ville Ragnhild Silkoset gjøre noe med. Hun er førsteamanuensis og konstituert instituttleder ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

- Metodefag har vært forbundet med litt skrekk fra studentens side. Vi har gjennomført endringer for å gjøre terskelen til metodefaget lavere og samtidig gjøre læringseffekten større, fremholder Silkoset.

Økt læringseffekt

Markedsforskeren har et brennende engasjement for metode, et engasjement hun ønsker også studentene skal bli smittet av. – Metodefag skal ikke ses på som et isolert fag, men snarere en integrert del av læringsløpet.

Silkosets metode har vært å gi studentene mulighet til selv å velge oppgaver og temaer de virkelig er opptatt av, mindre bruk av enveis forelesninger og økt vekt på å gi studentene tilbakemeldinger. Resultater er ifølge Silkoset økt engasjement og økt læringseffekt.

- For første gang opplever jeg nå at studenter ønsker seg mer undervisning i metode, sier hun.

Silkoset er den andre forskeren ved BI som kan smykke seg med tittelen "Årets Markedsanalytiker". Professor Fred Selnes ble tildelt prisen i 1999.

Si din mening:

Send gjerne dine kommentarer og synspunkter på denne artikkelen til forskning@bi.no

 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på