Vi forstår ikke hvor penger kommer fra. Det kan umulig være bra for arbeidslivet, utfordrer førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI.

KOMMENTAR: Jan Ketil Arnulf om jobb og utdanning

Mine barns første idé om penger var at jeg fikk dem i butikken. De trodde at vekslepengene var noe jeg hadde fått, en forenkling som snur verden på hodet.

Litt nærmere virkeligheten forsto de at pengene kom ut av minibanken. Skritt for skritt nærmer vi oss sannheten, men de færreste kommer helt til bunns.

Noen stopper med tanken om at pengene kommer fra arbeidsgiver, og noen har faktisk ideer om hvordan arbeidsgiveren får tak i penger. På ett eller annet punkt mister selv voksne sammenhengen. Pengene blir en ubestemmelig masse som bare finnes der ute.

Hvis man spør voksne om hvorfor norsk statsgjeld fordoblet seg fra 300 til over 600 milliarder i 2009 til tross for oljefondet, er det bare fagøkonomer som kan svare. Man må ha en doktorgrad i økonomi for å svare på hvor penger kommer fra og hvorfor det blir mer og mer av dem.

Lever av kapitalens bevegelser

I likhet med barn har vi alle forenklede oppfatninger om penger. En vanlig forenkling oppfatter penger som en uklar ressurs til alle, en mor som alltid stiller med mat og klær. En annen variant er at penger er vanskelige, men store bedrifter forstår dette. De er snille bedrevitende onkler som ordner opp og betaler hvis man jobber for dem. Noen føler at de må lage pengene sine selv.

Vinje sa at «penger er størkna mannesveitte», men vi lever ikke lenger av penger som kommer opp av havet eller ut av jorda. De fleste av oss lever av kapitalens bevegelser.

Hvorfor flyttes ikke denne kunnskapen ut av politiserte mysterier og ut i skolen?

Dette virker mer gjenstridig enn storken og barna. Sjømannsskolen er lagt ned, bøndenes høyskole har endret navn fra NLH til UMB og blitt universitet. Elevene i barneskolen er på internett. Men når lærer vi barna hvor pengene kommer fra?

Referanse:

Artikkelen er publisert 3. april 2012 som gjestekommentar under vignetten "Tett på" i Dagsavisens temaseksjon for Arbeid og utdanning.

Si din mening:

Send gjerne dine kommentarer og synspunkter på denne artikkelen til forskning@bi.no

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på