Vis meg ditt kjøleskap og jeg skal si deg hvem du er!, utfordrer Morten William Knudsen. Her presenterer han et verktøy for segmentering av kunder.

Livsstiler

La oss først hilse på fire bekjente av meg: 

  • Else jobber som lærer i videregående skole og tjener 340.000 kroner i året.  Hun leser Dagbladet, hører på P2, har grafiske blad på veggen og mener at Norge definitivt bør ha flere innvandrere for å skape et fargerikt fellesskap og at det er fælt at likestillingen ikke har kommet lenger.
  • Preben jobber som advokat og tjener 1.000.000 kroner i året.  Han leser Aftenposten, hører på Alltid klassisk, har original kunst i gullrammer på veggen og mener at Norge bør åpne opp for arbeidsinnvandring og at kvinner og menn bør være likestilt, men at det er best at hans kone er hjemme fordi hun er "sååååå flink med barna."
  • Kåre jobber som megler og tjener 1.500.000 i året.  Han leser Dagens Næringsliv, hører på P3, har Nerdrum grafikk på veggen og mener at det kan være det samme med innvandrere og kvinner så lenge skatten går ned.
  • Kåre Johnny jobber som taxisjåfør og tjener 300.000 kroner i året.  Han leser VG, hører på P4, har bilder av halvnakne damer på veggen og mener at Norge har fått altfor mange innvandrere og kvinnen bør komme seg hjem til oppvaskbenken jo før jo heller. 

Vi har her å gjøre med 4 klart forskjellige typer. Er det mulig å konstruere en enkel, men samtidig treffsikker modell for forskjeller mellom individer? 

Økonomisk og kulturell kapital

Økonomisk og kulturell kapitalSosiologen Pierre Bourdieu har utviklet en modell med to variable: økonomisk og kulturell kapital.  Med økonomisk kapital menes inntekt og formue, som er enkelt å måle.  Kulturell kapital er individets kunnskaper og smak med hensyn til områder som musikk, kunst, litteratur, reiser, mat, design. Dette er en modell som kan brukes til å dele inn kunder i ulike typer (segmentering). 

Når vi har funnet frem til en plassering for individet med hensyn til kulturell og økonomisk kapital, så kan vi se på  hvordan de to kapitalformene forholder seg til hverandre.  

Det finnes personer som har mye penger (høy økonomisk kapital), men uten at pengene har fått følge av god smak (lav kulturell kapital).  Vi kjenner også til personer som har lite penger (lav økonomisk kapital) og god smak (høy kulturell kapital). 

Ved å se på a) summen av økonomisk og kulturell kapital og b) fordelingen mellom økonomisk og kulturell kapital vil vi kunne tegne et "kart" få følgende ytterposisjoner: 

A:  Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "lærer"  

B:  Høy økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "advokat" 

C:  Høy økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "megler" 

D:  Lav økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "taxisjåfør" 

Test deg selv

Jeg vil anbefale leseren å prøve å plassere seg selv og de man kjenner inn i dette mønsteret. Jeg vil også invitere leseren til å forsøke å svare på 10 spørsmål der du skal finne frem til riktig type. 

  1. Hvilken gruppe leser mest Dagbladet?
  2. Hvor har man flest klassiske plater i samlingen?
  3. Hvem er mest å se på Filharmoniens konserter?
  4. Hvor finner man mest grafikk på veggene?
  5. Hvor har man flest bøker?
  6. Hvilken gruppe har flest sorte skinnmøbler, glass og stål?
  7. Hvilken gruppe røyker mest "rullings"?
  8. Hvilken gruppe reiser mest på sydenturer til billige land?
  9. Hvem har mest antikviteter i hjemmet?
  10. Hvilken gruppe leser mest bøker av typen "elsk deg selv"? 

Vanskelig?  Kanskje ikke.  For ordens skyld, her er fasiten;1 a,2b,3b,4a,5a,6c,7d,8d,9b, og 10c.  

Det er faktisk slik at hvis man greier å avdekke hvor et individ plasserer seg i dette "kartet", så kan man ikke bare forutsi hvilke kjøp vedkommende foretar, men også hvilken livsstil man har og ikke minst hvilke holdninger man har til ulike spørsmål.  

Det er med andre ord en sammenheng mellom de kjøp du  gjør, den livsstil du har og de holdninger du forfekter basert på en måling av økonomisk og kulturell kapital. 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på