To av tre handlebeslutninger tas i butikken. Nina H. Ronæs presenterer sju tips som øker shoppinglysten.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Gode handleopplevelser

Forbrukernes handlemønster er i stadig utvikling. Det dukker opp stadig opp flere kjøpesentre for å tilfredsstille alle shoppingglade forbrukere.

Kundene foretrekker fortsatt å handle på kjøpesentre der de finner alt de trenger samlet under ett tak, større vareutvalg, åpningstidene er lengre og ofte er parkeringsmulighetene bedre.

Burde ikke kjøpesentrene også tilby en god handleopplevelse? Svaret er ja.

Vinner de shoppingglade

Kjøpesentre som dekker opplevelsesorienterte kundebehov, er også de som vinner konkurransen om de shoppingglade.

For å skape gode handleopplevelser, må du kjenne kundene dine. Hvem er de? Hva ønsker de? Når ønsker de å handle? Hvem ønsker de å handle med? Hvilke varer etterspør de? Vi må tilrettelegge og skreddersy markedsføringsaktivitetene mot ønsket kundegruppe.

Når vi allerede har klart å få kunden inn i kjøpesenteret og inn i butikkene, må vi tilrettelegge for at opplevelsen skal bli optimal. Det er mange måter å skape en god handleopplevelse på.

Her er 7 tips basert på studier av shoppingatferd.

1. Førsteinntrykket er viktig

Skap en god atmosfære utenfor senteret eller butikken. Pynt opp med for eksempel blomster eller fruktkurver utenfor. Stimuler sansene. Lukter det nykvernet kaffe eller nybakt brød ved inngangen, får kunden positive assosiasjoner.

Får du kunden i godt humør, vil det påvirke handleopplevelsen.

2. Vær obs på inngangspartiet

På vei inn i butikken har kunden ofte høy fart. Han er vanskelig å stoppe, og det skal mye til for å fange hans oppmerksomhet. Det er ikke noe poeng å plassere handlekurvene her. Heng heller ikke opp plakater i dette området.

Gjør inngangssonen romslig. Her skal kunden orientere seg.

3.  Shoppere med handlekurver handler mer enn de som er uten

Vær nøye med plassering av handlekurver. Plasser handlekurvene lett tilgjengelig. Det er også lurt å plassere noen kurver inne i butikken.

Da tar du hensyn til impulskjøperne (de har jo aldri en kurv, for de skal ikke handle så mye,- trodde de….).

Ikke glem at handlekurvene må være rene. Ingen liker skitne kurver som andre har griset til. 

4.  Skilt og plakater må være synlige

Shoppere studerer sjelden skiltene, de enser dem i forbifarten!

Plassering av skilt og plakater er derfor avgjørende for hvorvidt de har noen funksjon. Plasser skilt i høyde med øynene til kunden og ikke i takhøyde (som mange gjør, og som ingen kunder ser).

Bruk enkle budskap på plakatene, store bokstaver, kontraster, få ord og visualiser gjerne.

5.  Kunder hater å vente

Å stå i kø er noe av det verste vi vet! Utnytt derfor ventesonene og se på det som en mulighet i stedet for en trussel.

Opplevd ventetid reduseres betraktelig hvis kunden blir engasjert.

Hvis for eksempel kunden får noe å hvile øynene på, lese eller se en film mens han venter, er dette med på å skape en bedre opplevelse.

6. Kvinner som handler sammen, handler mer

Forskning viser at kvinner som handler sammen, oppholder seg lengre i butikken, og legger dermed igjen mer penger. ”Ta-med-en-venn-rabatt” kan derfor gi heldige utslag.

7. Eldrebølgen er over oss

De over 65 år utgjør en stor og kjøpesterk kundegruppe. Ta hensyn til at noen av dem hører dårligere, ser dårligere og er dårligere til bens. Plakater bør være lett synlige. Gi varene god belysning.

Det er også lurt å plassere benker rundt om i kjøpesenteret. De eldre trenger gjerne å hvile seg litt. Benkene blir også brukt av mannfolk som hater å shoppe, men prøver å være tålmodig med sin bedre halvpart.

Kjøpesentrene vinner på å være sosiale møteplasser som byr på de gode handleopplevelsene.

Referanse:

Artikkelen er publisert i BI Marketing Magazine nr. 1-2012, et formidlingsmagasin fra Institutt for markedsføring ved BI. Foto: Norges Bank.

Si din mening:

Send gjerne dine kommentarer og synspunkter på denne artikkelen til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på