Hvorfor er det så vanskelig for ledere å lykkes over tid. Professor Tor W. Andreassen ved BI identifiserer fire barriere for innovasjon.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Tor W. Andreassen om innovasjon

Hvorfor er innovasjon så vanskelig, eller rettere sagt: hvorfor er det så vanskelig å være vellykket over tid?

Her er fire årsaker:

1) Ledere utvikler for sterke organisasjonskulturer

Når man har opplevd stor suksess over tid, slutter man på et tidspunkt å lytte til markedet. Man blir mer innadvendt og dyrker sin egen tilnærming til hva markedet trenger av nye løsninger.

Tross alt: andre burde lære av oss! Hos Nokia hadde de "The Nokia way" for innovasjon.

2) Ledere blir forelsket i sin egen nåværende teknologi

Det er vanskelig å velge bort den teknologien som har gitt bedriften suksess og stor omsetning, markedsandel, og lønnsomhet.

Hvem vil drepe melkekua for å satse på noe nytt usikkert? Nokia ble værende ved Symbian for lenge. Universiteter blir ved forelesningsmodellen mens Nettbasert undervisning vinner frem.

3) Ledere unnlater å kanibalisere sine egne produkter, tjenester eller forretningsområder

En rekke ledere utsetter tiltak som skal bringe virksomheten i takt med fremtiden. De venter helt til konkurrenteen presser en til å gjøre det.

Steven Jobs i Apple var ubønnhørlig i dette. Kodak hadde ggitale løsninger før noen andre. Likevel fortrengte de digitale fotoløsninger til det var for sent å gjøre noe.

Harvard-professor Ted Levitt uttrykte dette elegant: Det som brakte deg dit hvor du er idag, er ikke tilstrekkelig til å ta deg hvor du trenger å være i morgen!

4) Ledere er for lite opptatt av hva kundene ønsker løst

Ledere utvikler nye løsninger uten å skjønne det dypereliggende behovet kundene ønsker løst-

Det gode spørsmålet som kan stimulere tenking og kreativitet er: Når kunden engasjerer vårt produkt eller tjeneste, hvilken jobb ønsker de gjort?

Når man skjønner det, kan man utvikle løsninger som kan løse denne oppgaven raskere, billigere, enklere eller morsommere.

Referanse:

Artikkelen er basert innlegget "Innovasjonsutfordringer", publisert på Tor W. Andreassens fagblogg.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

 

 

 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på