Avtalen mellom Ica og Norgesgruppen vil gi lavere priser og større utvalg i butikkene, spår Odd Gisholt ved BI.

DEBATT: Odd Gisholt om dagligvarekampen

Dagligvarer er en av handelsnæringens største bransjer. Av totalt 350 milliarder i årlig butikkhandel i Norge utgjør dagligvarer 150 milliarder. Samtidig er dagligvarene i Norge de dyreste i Europa.

I bransjen er det i dag fire store aktører. Norgesgruppen og Rema 1000 er eid av private, mens Coop er eid av over én million forbrukere. Ica Norge er eid av svenske og hollandske interesser.

De to førstnevnte tjener penger og har ført til at Johansson- og Reitan-familiene er blitt milliardærer. Coop går totalt sett i pluss, mens Ica har tapt nesten fire milliarder i Norge de siste årene.

Derfor er det dyrt

De høye dagligvareprisene i Norge skyldes ikke de nevnte milliardærene. Tvert imot har de gjennom langsiktig og godt kremmerskap og effektiv distribusjon vært med på å holde prisen i sjakk. De er imidlertid avhengig av store volum. Driftsmarginen en nemlig ikke høyere enn ca. to prosent. Mange dagligvareleverandører som for eksempel Stabburet og Lilleborg har driftsmarginer på 20 prosent.

De høye dagligvareprisene her hjemme skyldes Europas høyeste momssatser, 15 prosent på mat og 25 på tørrvarer. I Tyskland er satsen 7 og 19 prosent. Likeledes spiller en rekke særavgifter, for eksempel 20 kroner per kilo på sjokolade, en avgjørende rolle. Slike avgifter han man ikke i Sverige.

Importvernet på en rekke landbruksprodukter og høye lønns- og distribusjonskostnader er også med på å holde prisene oppe.

Avtale for lønnsomhet

Ica har inngått avtalen med Norgesgruppen fordi det skal gi lønnsomhet, samtidig som Ica vil konkurrere på pris. Avtalen vil bedre Icas distribusjon i nord, vest og sør i landet.

På innkjøpssiden vil Ica sammen med Norgesgruppen få bedre betingelser, noe som skal føre til at de kan senke sine priser i supermarkedene, Rimi og Matkroken.

Norgesgruppen mistet ifjor engroskunden Bunnpris. Det var et tap på cirka tre milliarder i omsetning. Gjennom avtalen med Ica, som blir på cirka seks milliarder, vil de få kompensert for dette tapet.

Norgesgruppens engrosenhet Asko er Norges, kanskje Europas, mest moderne og effektive distributør. Dette vil nå Ica få glede av, og forbrukene også, ettersom vareutvalget i butikkene blir større.

Konkurransetilsynet på banen

Det er riktig at Norgesgruppen og Asko har en sterk stilling på engrossiden. Men det har også Reitans og Coops distribusjonsenheter. Jeg tror Konkurransetilsynet vil vurdere den inngåtte innkjøps- og distribusjonsavtalen nøye. Den gjelder for fem år og er ikke noen «oppkjøpsavtale», slik NRK fremstilte det når avtalen ble kjent.

Slik tilsynet tidligere aksepterte at Bunnpris gikk fra Asko til Reitan Distribusjon, tror jeg de finner Ica-Norgesgruppen-avtalen grei.

Avtalen gjelder jo ikke engang hele landet. Ica skal selv distribuere på hele Østlandet og avtalen innbefatter ikke såkalte «egne merkevarer» (EMV).

Et poeng i saken er jo det at de svenske og hollandske eierne ikke lenger har vært villige til å akseptere de store underskuddene i Norge.

Et alternativ kunne vært at Ica rett og slett ville lagt ned virksomheten på denne siden av kjølen. I Sverige går Ica så det suser. Dersom Ica skulle gi opp Norge, ville konkurransen klart bli svekket.

Forbrukerne vinner

Norske lavprisbutikker har i dag cirka 4000 varelinjer i sine hyller. Supermarkedene har inntil 20.000 varer. Noen hevder at det ikke er nok. Min erfaring at det er mer enn nok, og sammenlignet med andre land er det ikke vesentlig mindre.

Ica-Norgesgruppen-avtalen vil i alle fall kunne føre til at det blir flere varer i hyllene hos Rimi, Ica Supermarkeder og Matkroken, og de vil bli billigere.

Forbrukerne blir de største vinnerne.

Referanse:

Artikkelen er publisert som debattinnlegg i Dagen Næringsliv 21. januar 2013.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også benytte kommentarfeltet nedenfor.



Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på