Det blir stadig vanligere å “style” boligen før salg. Det er ikke uten grunn. Boligekspert Gorm Kunøe ved BI gir deg fem praktiske råd.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Boligsalg

Skal man “style” boligen før salg? Hvor mye? Eller er det likegyldig? Er det verdt å bruke penger på å leie møbler og interiøreffekter?

Begrepet “styling” er i familie med det norske “stilig”. Når man “styler” en bolig før salg, betyr det at boligen utstyres og ominnredes for å fremstå nydelig og imøtekommende for de som kommer på visning. Boligen settes “i stil med” tidens smak og forventinger til den type bolig som skal selges.

Boligselgere ønsker å flest mulig relevante interessenter inn for å ta salgsobjektet i øyesyn. Styling er en del av markedsføringen av boligen. Selgeren kan enten gjøre det selv eller kjøpe seg hjelp fra profesjonelle boligstylister.

Se på styling som “innpakningen” av boligen. Vi kjøper ikke varer hvor innpakningen er revet eller ser rar ut.

Hvorfor style?

De som ser boligannonsen din i media eller kommer på visning, har kanskje ikke samme smak som deg. Når man har kost seg lenge i en bolig, er alle rom preget av din personlige smak.

Virker interiøret negativt inn på den mulige kjøper, går det ut over det viktige førstegangsinntrykket. Det er mange boliger til salgs. Overfylte og rotete leiligheter som utstråler dårlig smak konkurrerer med oversiktlige og imøtekommende leiligheter. Det er liten tvil om hva som appellerer mest til den potensielle boligkjøper.

Det må selger ta konsekvensen av. Førsteinntrykket av boligen er viktig. Her møter den mulige kjøpers forventninger virkeligheten. De må helst møte positive opplevelser fra ”fra annonse til virkelighet.

Det første møter med boligen som skal selges, skjer på nettet og i avisen. Hvis ikke boligen fremstår som ”OK til prisen” på finn.no,  kommer det ikke så mange mulige kjøpere på visning. Da har selger tapt. Det er surt om interessen blekner på grunn av manglende styling.

Boligen må fremstå strålende i media

For at fotoene i annonse og salgsprospekt skal være selgende, nytter det ikke å vise rom overfylt med møbler kjøperne ikke kan tenke seg å bo i. På veggene henger det tett-i-tett med plakater, familiefotos, barnetegninger og dårlig kunst. Ja, folk på boligjakt vurderer faktisk ditt tapet og dine møbler.

Samtidig skapes det også positive forventinger fra fotos tatt av en profesjonell fotograf på en solrik dag eller når interiøret er lyssatt etter alle kunstens regler.

Interiøret bør være pent, nøytralt i fargevalg, sparsomt og bør ikke ta oppmerksomheten fra rommene og deres funksjon. Måten man styler på bør være diskret, stilig og matchende til rommene og boligen. Det er forskjell på stylingen av en enebolig til 12 mill. og en to-roms til 1,5 mill.

Styling betyr ikke at selgers særpreg i interiøret erstattes av rare ideer fra stylisten. Om du ikke har lyst til å betale for styling, kan det være lurt å få noen til å vurdere hvordan interiøret fremstår for andre.

Boligen må fremstå strøken ved visningen

Husk at alle sanser er åpne når man nærmer seg et sted man kanskje skal bo i mange år, og som koster skjorta. Stylingen er en viktig del av førstegangsinntrykket, men ikke det hele.

Forestill deg at kjøper med alle sansene i vurderingsmodus kjører opp mot boligen du har til salgs, parkerer, går inn mot inngangsdøren eller oppgangen, ringer på klokken, ser på dørmatten din, går inn over dørstokken og fortsetter inne i leiligheten.

 Det er det inntrykket du skal jobbe med. Det er her forelskelsen i den bolig du så gjerne vi selge, starter.

Mange faktorer spiller inn: Trafikken omkring boligen, støyen i nabolaget, beliggenheten,  graden av rot på parkeringen, lukten i oppgangen, førsteinntrykket når inngangsdøren åpnes, kvaliteten på ”stylingen”, kvaliteten på viktige ting som fargene på veggene, fliser, gulvbelegg, bad, kjøkken, soverom og dagligstue, naboene og barn/ikke barn for å ta noen eksempler. Ikke alt er det mulig å gjøre noe med.

Forsøk å se din eiendom med en mulig kjøpers øyne. Hva ville du selv se etter om du skulle kjøpe bolig? En lilla 68-vegg kan få kjøpere til å løpe skrikende bort.

Styling bør også omfatte mindre reparasjoner som skader på fliser og parkett. Er det ”eventyrland” - fliser på badet, gir det trekk i kjøpers syn på hele boligen.  Det er ikke bare håndverkerregningen kunden kalkulerer, men skjulte konsekvenser av det som oppleves som den generelle “rare” smak interiøret bærer preg av.

Kan mindre skader rettes opp, er det verdt strevet å ofre 15. – 20.000 for å få de verste slitasjeskader rettet opp.

Fem praktiske råd

Her er fem praktiske råd til hva du kan gjøre for å løfte førsteinntrykket når du skal selge boligen din:

  • 1. Rydd og ta ut overflødige møbler som får bolig til å se overfylt ut. Skap luft i rommene.
  • 2. Mal veggene hvite
  • 3. Veggene bør være sparsomt dekorert.
  • 4. Reparer synlige småfeil
  • 5. Vask og rydd

Er din bolig en perle – klar til visning? Hvis ikke gjør noe. Ikke gå i fella og tro at det ikke er vits i å gjør det lille ekstra fordi kjøperen likevel vil pusse opp.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på