Førsteamanuensis Magne Martin Haug ved BI mener NRKs reportasjer av valgkampen i år virker mer balanserte enn tidligere år, tiltross for et grovt overtramp mot Høyre-leder Erna Solberg.

TV spiller en svært sentral rolle i valgkampen de siste ukene før velgerne går til stemmeurnene, kanskje til og med en hovedrolle i tillegg til partiene og politikerne.

Det er derfor spennende å følge utviklingen i hvor mye taletid partilederne får ved valgkampdebattene på TV. Samtidig forventer vi at NRK og TV 2s journalister opptrer nøytralt, og gir de ulike politiske partiene en mest mulig lik behandling.

Førsteamanuensis Magne Martin Haug ved Handelshøyskolen BI gjennomførte sammen med førsteamanuensis Haavard Koppang ved BI og professor Jan Svennevig ved Universitetet i Oslo en kvalitativ innholdsanalyse av alle utspørringsprogrammene på NRK og TV 2 ved stortingsvalget i 2005. I dette videoinnslaget gir Magne Martin Haug sine vurderinger av valgkampdebattene på TV så langt ut i årets valgkamp.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på