Tenk deg at du plutselig møter sjefen i selskapet du drømmer om å jobbe for, i heisen. Hva sier du? Rekker du å si det?

KOMMENTAR: Audun Farbrot om forskningskommunikasjon

Du har en gyllen mulighet til å legge inn et godt ord for deg selv. Som vekker interessen for å bli bedre kjent med deg.

En liten samtale i heisen kan være det som bidrar til å oppfylle dine (karriere)-drømmer.

Her kan du hente inspirasjon fra nettverksbyggere som trener på å utvikle effektive appeller på 30-60 sekunder med betegnelsen «elevator pitch». En passende norsk oversettelse kunne være «samtale i heisen» eller også «døråpner».

Vekke interesse

Det er ikke bare plutselige møter i heisen som gir deg knapt med tid til å vinne publikums interesse og oppmerksomhet.

  • Du har lyst til å ta videreutdanning. Hva sier du for å få sjefen din til å synes at det er en så god idé at arbeidsgiver betaler? Du går svanger med en forretningsidé som krever mer penger enn du selv kan bla opp med. Hvordan får du banken med på laget til å stille opp med nødvendig lån? Hvordan får du folk til å være med på prosjektet ditt som investorer?
  • Du skal sette inn en annonse for kjøp eller salg på nettstedet Finn.no. Hvordan utformer du annonseteksten slik at flest mulig klikker seg inn på og vurderer akkurat din annonse.
  • 30-sekunders-formatet er også et effektivt virkemiddel for å vinne oppmerksomhet hos ditt publikum når du skal holde foredrag, stille spørsmål på konferanser, skrive kronikker og debattinnlegg, eller også ta ordet i møter på jobben.

Gir publikum lyst til å høre mer

All kommunikasjon starter med de første 30 sekundene (140 tegn). Her skal du så et frø som gir lyst til å høre og lese mer. Heldigvis er det mulig å trene seg til å bli en bedre selger av deg selv og dine ideer. Og ingen er så gode at de ikke kan bli bedre.

Kanskje kan det til og med gjøre susen i selskapslivet om du behersker kunsten å innlede samtaler i heisen?

Men, glem ikke å lytte til, og tilpasse samtalen til den du snakke med. For det er hun (eller han) som bestemmer om du har lykkes.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 14. oktober 2013 under vignetten "Tett på".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på