Påstander om ledelse i offentligheten er ofte tomme for mening. Hvorfor blir det slik?, utfordrer Jan Ketil Arnulf ved BI.

KOMMENTAR: Jan Ketil Arnulf om ledelse

En ubehagelig side ved å jobbe med ledelse er å få servert en masse tomt sludder.

Nylig ble jeg bedt om å kommentere en rapport om norske topplederes syn på hva som skal til for å skape vekst. De viktigste svarene var «sterk ledelse» og «vekstmuligheter». Nederst på lista sto «fornøyde kunder». Respondentene skal ha svart at dette punktet var «selvfølgelig» og ikke trengte prioritering.

Livet i toppetasjene

Da kan det ikke stå bra til i toppetasjene. Tenk litt på svarene som kom høyest. For å skape «vekst» er det viktigst å ha «vekstmuligheter» og det er ikke selvfølgelig for toppledere? «Sterk ledelse» er en annen selvfølgelighet.

Nordmenn flest sier at ledelse er «å oppnå resultater ved hjelp av andre». Ledelse er dermed å oppnå resultater, og hvis målet er vekst vil «sterk ledelse» være ensbetydende med «å oppnå sterk vekst».

Slik avslører du preik

Trikset for å avsløre sånt preik er spørsmålet: «Hvordan kunne dette vært annerledes?» Tenk på ordet «motivere». Det betyr bare å få noen til å gjøre noe. Det tør være skremmende opplagt at hvis ledelse er å få gjort noe, må noen gjøre noe, osv.

Det lyder litt mer høytidelig i fargerike vendinger som denne: «Vi tror på sterk ledelse gjennom tydelige måltall og en motiverende prestasjonskultur.» Ordrett oversatt: «Det er mange som ikke tviler på at folk bør vite hva de holder på med og at de dessuten bør samarbeide.»

Skal det ha noen hensikt å si dette høyt, må det være fordi mange er i tvil om at det er viktig å vite hva man gjør, at folk strengt tatt ikke behøver å gjøre noe særlig og kanskje slett ikke samarbeide. Hvis det finnes noen som faktisk mener dette, er det neppe nødvendig at høyt betalte direktører og konsulenter går omkring og opplyser dem.

Troen på ledelse er noen ganger en religion som bruker ordmagi for å påkalle resultatenes gode ånd. Da blir det blasfemisk å kreve noe kontroversielt og meningsfylt.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 11. november 2013 under vignetten "Tett på".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på