Hvor enkelt er det å snakke om egen usikkerhet på jobben din? Det kan gå fryktelig galt om det ikke er klima for å si fra, advarer Øyvind Kvalnes.

KOMMENTAR: Øyvind Kvalnes om ledelse

I Nydalen i Oslo er det anlagt en ny badeplass i Akerselva. Der kan du blant annet plassere deg inni en av tre små viker inn mot et fossefall og stå med vann opp til brysthøyde og kjenne strømmen mot deg. Det er som et naturlig boblebad.

Hvorfor ropte han ikke om hjelp?

En sommerdag var det ekstra mye vann i elva. Strømmen var stri og sterk. En ung mann våget seg likevel uti. Han ble stående lenge i den midterste fosseviken med strømmen rett mot kroppen. Innimellom gjorde han noen bevegelser inn mot bredden, men gikk så tilbake til fossekanten. Der sto han og så ut til å nyte den strie strømmen. Folk begynte å forlate badeplassen. Den unge mannen stod fremdeles der ute i vannet. Til slutt var det noen som spurte om han trengte hjelp. Det gjorde han. Han hadde gjort flere forsøk på å komme seg inn på land, men strømmen var for sterk. De små bevegelsene hans var anstrengelser for å nå elvebredden. Nå var det slutt på kreftene. Tre personer gikk ut i elva, og klarte å trekke den utslitte og forfrosne mannen i land.

Hvorfor hadde ikke mannen i fossen ropt om hjelp? Trolig mente han at det ville være flaut å vise for andre at han ikke hadde kontroll over situasjonen. Å be om hjelp ville være et personlig nederlag. Heldigvis var det noen som tok initiativ til å bistå han.

Skjuler usikkerhet

Personer som skjuler at de er usikre og hjelpeløse, kan utgjøre en vesentlig risiko i arbeidslivet. De kvier seg for å be om bistand fra andre, og vil ordne opp selv. Noe annet vil være å tape ansikt. Med denne innstillingen kan de skape farlige situasjoner.

Jeg har nylig drøftet dette med folk i offshore-industrien. Der har de sett en sammenheng mellom kvalitet i egne leveranser og ærlighet om egen usikkerhet. En person som later som om han har full kontroll og skjønner hva som foregår, kan ende opp med å gjøre fatale feil. Dette kan skje i ulike deler av et prosjekt.

Tillit på falske premisser

En ingeniør trenger å være åpen om huller i egen forståelse av hva en kollega beskriver som neste trinn i prosessen. Hvis han har liten eller ingen erfaring med å jobbe på denne måten, må han være ærlig om det. Ellers kan det føre til at han får tillit på falske premisser. Hele prosjektet går på en smell om han får delegert oppgaver som han ikke har kompetanse til å utføre.

Tidligere har jeg også diskutert temaet med folk i helsevesenet. Ved et sykehus fortalte de at sykepleiere og leger hadde helt ulik kultur for å snakke om personlig usikkerhet. Det kunne blant annet gi seg utslag i hvordan nyansatte oppførte seg.

  • En ny sykepleier som ble satt til å gjøre noe som hun ikke var vant til eller hadde erfaring med, pleide å be om assistanse. En kollega kunne da demonstrere og forklare.
  • En ny lege som ble invitert inn i en for ham ukjent og fremmed prosedyre, ville derimot late som om han var fortrolig med å jobbe på denne måten. Det satt vesentlig lenger inne hos en lege enn hos en sykepleier å innrømme egen usikkerhet. For pasienter skaper dette en helt uholdbar risiko for feilbehandling. Leger trenger å ha mot til å be om råd og assistanse når de er usikre.

Ytringsklima på jobben

Det er ytringsklimaet på en arbeidsplass som avgjør hvor enkelt det er å snakke om egen usikkerhet på jobb. Hvordan er det folk gir hverandre ros og kritikk, støtte og motstand underveis i arbeidet? I hvilken grad deler de informasjon og kunnskap?

Det burde ikke være flaut å blottstille sitt eget behov for å få hjelp, både av hensyn til den enkelte selv og av hensyn til kvaliteten på det som skal leveres.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Kapital nr. 21-2013.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på