Utseendet til servitøren kan avgjøre om du velger sunn eller usunn mat, og det uten at du er klar over det.

BI FORSKNING: Markedsføring

Tenk deg at du skal bestille deg mat på en hyggelig, liten restaurant.

En kelner kommer bort til deg med menyen. Hun har tatovering på den høyre armen sin, har gustenblek hudfarge, mørke ringer under øynene og håret satt opp som om hun nettopp kommer fra fest. Kelneren utstråler en utsvevende, usunn livsstil.

Du studerer menyen, som inneholder både salater og andre sunne retter, men også hamburgere, pizza og mer usunne spisealternativer. Hva velger du: sunt eller usunt? Spiller det noen rolle hvordan kelneren ser ut?

Det ønsket Anders Gustafsson, som er professor II ved Handelshøyskolen BI og professor ved Karlstads universitet, å finne svar på sammen med forskerkolleger.

Servitøren avgjør hva du spiser

Gustafsson og forskerteamet rekrutterte 100 kvinnelige studenter til å delta i et eksperiment for å undersøke hvordan servitørens utseende påvirket valget av sunn eller usunn mat. Tidligere studier tyder på at kvinner i større grad enn menn lar seg påvirke av utseendet.

En kvinnelig student gikk inn i en av tre servitørroller:

  1. Som seg selv, sunn og sprek, 171 høy, og 56 kilo.
  2. Samme høyde, men med ekstra vekt og klær slik at hun fremstår som litt overvektig på 85 kilo og i rolle
  3. I sin vanlige matchvekt, men sminket opp med tatovering, blek hud, oppsatt hår og ellers usunn livsstil.

Hver av restaurantgjestene som deltok i eksperimentet, fikk se video med en av de tre servitørene. Etter å ha sett videoen skulle de velge fra den samme menyen, som bestod av tre sunne og tre usunne retter.

Deltakerne ble satt foran utstyr som målte øynenes bevegelser for å se hvilken del av menyen som ble viet mest oppmerksomhet. I tillegg måtte deltakerne velge en rett fra menyen.

Resultatene av studien er offentliggjort i det vitenskapelige tidsskriftet Psychology and Marketing.

Velger sunt om servitøren er sunn eller overvektig

Restaurantgjestene som fikk møte den sunne, sporty servitøren, brukte mer av tiden på å studere de sunne enn de usunne rettene på menyen og endte opp med å velge sunt.

Det samme var tilfellet for de som ble servert av den litt overvektige servitøren. Her ble endog valget tatt enda raskere, viser studien.

Gjestene som møter servitøren som utstråler en utsvevende, usunn livsstil (på andre måter enn å være overvektig), styrer unna de sunne rettene og velger seg en skikkelig burger, pizza eller en av de andre usunne rettene.

Sosial forklaring

 Vi tenker ikke bevisst over hva vi velger fra menyen. Valget skjer som en automatisk respons, fremholder professor Gustafsson. Hjernen vår har en rekke snarveier som styrer valgene våre uten at vi er det bevisst.

Når vi fatter beslutninger om hva vi skal spise, vil vi ofte sammenligne oss med andre og passe på at vi ikke bryter med det som er normen.

I møtet med den sunne og overvektige servitøren vil vi kunne tenke oss at hun er genuint opptatt av vi skal velge det som er sunt. Vi velger ubevisst å følge denne normen i samsvar med teori om sosiale bevis eller kontroll.

– I møtet med den usunne servitøren velger vi kanskje å spise akkurat det vi føler for. Kelneren ser uansett ikke ut til å bry som om hva vi velger. Det er ikke en du vil identifisere deg med, forklarer markedsforskeren.

Referanse:

Huneke, T., Benoit, S., Shams, P. og A Gustafsson (2015): Does Service Employees’ Appearance Affect the Healthiness of Food Choice?, Psychology and Marketing, 32 (1), 96-106. (Sammendrag)

Artikkelen er publisert som formidlingsartikkel i nettavisen forskning.no 15. februar 2017 med overskriften «Velkledde kelnere får deg til å velge sunt».

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på