Forskning

Institutt for markedsføring

Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Forskningen skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans.

2019

  • torsdag 19. september 2019 - Dagbladet Lothepus får lov - Pondus-pils får nei

    Designet var klart, men Pondus-skaperen kunne blitt tvunget til å legge ned bladet, dersom ølet nådde butikkhyllene. En rekke kjendiser og merkevarer har de siste åra kastet seg inn i alkoholmarkedet med egne produkter. Morten Ramm, Lothepus og selveste Reodor Felgen er blant dem som har inntatt hyllene på Vinmonopolet med sine egne brennevin- og ølmerker. Sigurd Wongraven, frontfigur i metalbandet Satyricon, var tidlig ute med å lansere sin egen vin i 2010, og har dratt inn millionbeløp på salget. Men det er på ingen måte fritt fram for kjendisene som ønsker å utvikle drikkevarer som baserer seg på kjente merkevarer, ifølge Bergens Tidende.

  • fredag 23. august 2019 - Tekninsk ukeblad tu.no Foredrag på jobben? Her er 9 råd for å vinne over angsten og publikum

    BI-lektor og forfatter Nina Vogt Ronæs lager seg alltid to ulike manuskript-varianter, som hun pugger utenat. Nina Vogt Ronæs er forfatter av den ferske boka Muntlig formidling, sammen med kollega Tor Haugnes, og hun har en god del øvelse i å snakke foran forsamlinger: Jobben hennes er å holde forelesninger som høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI.

  • torsdag 22. august 2019 - Kampanje - En «grønn» merkevare kan ikke redde konsernet, hvis alt annet bak er pil råttent

    Bærekraft er et av temaene når Kampanjeskolen inviterer til et nytt høstsemester.

  • mandag 12. august 2019 - NRK «Fattig student»-boken utsolgt før den kom i butikkhyllene

    7000 eksemplarer av «Fattig Student»-boken ble revet vekk fra lageret allerede dagen før den kom i butikkhyllene. Markedsføringslektor mener boka treffer en trend i tiden.

  • fredag 26. juli 2019 - Shifter Hva skal barnet hete? Appear.in fikk hjelp av navneskaperen til Google, LEGO og Coca-Cola

    Å navngi et selskap er noe av det vanskeligste man gjør, forteller Heydays-medgründer Mathias Haddal Hovet. Her er ekspertenes råd.

  • torsdag 25. juli 2019 - p4.no Varmt vær gjør oss aggressive

    Varmt vær gjør at vi bruker mer penger og blir mer aggressive. Folk tar mindre gjennomtenkte besluntinger når det er varmt, sier Nina Marianne Iversen, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til NRK. Og det er få grader i temperaturøkning som skal til før forbruket øker. Det er hetebølge i Europa for tiden, og det er satt en rekke varmerekorder bare i dag.

  • torsdag 25. juli 2019 - krsby.no INSTAGRAM SKJULER LIKERKLIKK I EN TESTPERIODE: SLIK REAGERER LOKALE INFLUENSERE

    I disse dager kjører Instagram en internasjonal test hvor appen skjuler antall likerklikk for å minske presset for brukere. Hvis tiltaket kommer til Norge vil det påvirke flere influensere på Sørlandet.

  • torsdag 7. februar 2019 - Innomag Opphavsrett på nett: - Her er det mange gråsoner

    Du ønsker skape litt oppmerksomhet rundt et 17. mai-arrangement, og finner et bilde på Google av en fin kake. Men har du egentlig lov til å bruke det? Svaret er mest sannsynlig nei. Men dette har skapt utfordringer for blogger og kakebaker Anne-Brith Davidsen, som hver mai finner sitt kakebilde spredt både av privatpersoner og store bedrifter som vil ønske en god 17. mai. For det fine kakebildet er det hun som har opphavsrett på.

2018

2017

  • fredag 22. desember 2017 - abc nyheter Når julemelken hyler

    Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?

  • søndag 17. desember 2017 - BI Business Review Når julemelken hyler

    Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?

  • tirsdag 7. november 2017 - Bruk kompetansen din når du tar samfunnsansvar!

    I etterdønningene fra finanskrisen ser en ny form for samfunnsansvar (CSR) dagens lys. For å gjenopprette tilliten til kapitalismen som system og til selskapene har samfunnsansvar fått et skjerpet fokus.

  • lørdag 28. oktober 2017 - Dagbladet Eksperter om Kronprinsparets fond: «Samrøre, bytteforhold og rolleblanding»

    Hemmeligholder givere av 8,6 millioner

  • mandag 23. oktober 2017 - Aftenposten Tre råd til REMA 1000

    Hva kan gjøres for å bringe REMA 1000 ut av dødsskyggens dal? Vi tilbyr tre råd.

  • søndag 22. oktober 2017 - Byas I disse butikkene pruter kundene på dagligvarene

    Utenlandske dagligvarebutikker forteller om kunder som flere ganger prøver å få ned sluttsummen på kassalappen. - Blir det for ille, må jeg be kunden om å gå. Det har skjedd, sier Gadi Topkara.

  • fredag 20. oktober 2017 - Dusken.no Billie Jean får deg til å kjøpe mer

    Er du en av dem som liker å høre på rask musikk når du er ute på handletur? Er du på studentbudsjett bør du kanskje tenke deg om to ganger.

  • onsdag 18. oktober 2017 - Dagens Perspektiv Blikk for bedre beslutninger

    Ledere som tegner bilder av nettverkene sine, blir satt i stand til å ta bedre ­strategiske beslutninger, Morten H. Abrahamsen og Lars Huemer ved BI.

  • tirsdag 17. oktober 2017 - abc nyheter Forsker om effekten av #metoo: – Det må mer til for å skape endringer

    Flere har den siste tiden delt vonde historier om seksuell trakassering og overgrep under emneknaggen #metoo. Men det må ofte mer til for å skape endringer enn en slik kampanje, mener en forsker.

  • tirsdag 10. oktober 2017 - abc nyheter Johnsrud Sundby: – Jeg kan ha gått glipp av millioner

    33-åringen velger å prioritere familien overfor sosiale medier.

  • søndag 8. oktober 2017 - NRK Slik rekrutterer bransjen

    Nettverkssalgsbransjen vokser som aldri før, og rekrutterer med suksesshistorier, kjempesjekker og retorikk.

  • mandag 11. september 2017 - Adresseavisen Valgkampens nye storarena:

    Mener politikerne bruker riktige kanaler, men galt språk

  • søndag 3. september 2017 - Forskning.no Forbrukere blir lurt av fargen på produktene

    Et synsbedrag får oss til å tro at produkter i kraftige farger rommer mer enn de med dusere farger. Kaffekopper, kofferter og møbler i rødt, brunt og lilla ble testet. Vi tror at vi får mer for pengene om varen har en kraftig farge.

  • onsdag 28. juni 2017 - TV2 Ny Snapchat-funksjon: Dette vil politiet at du skal gjøre

    I forrige uke lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en helt ny funksjon som lar deg se hvor vennene dine befinner deg.

    Les mer

    Ekspert på sosiale medier og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror mange vil ønske den nye Snapchat-funksjonen velkommen.

    – I stor grad er slike tjenester mer til glede og nytte enn motsatt. Men det finnes alltid noen tilfeller der personlig informasjon du har lagt igjen etter deg kan bli misbrukt, sa hun til TV 2

  • tirsdag 20. juni 2017 - Magma Hvordan lykkes med reklame på Facebook?

    I denne artikkelen redegjør vi for hvordan bedrifter bør jobbe for å lykkes med reklame på Facebook. En undersøkelse blant brukere av Facebook viser at de fleste er negative til reklame på Facebook og er bekymret for at Facebook skal misbruke personlig informasjon.

  • fredag 9. juni 2017 - P4 Skolen bør lære unge å ta ansvar

    Skolene burde lære barn og unge å ta ansvar for egne handlinger, det mener Nina Ronæs, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Unge føler de blir utsatt for gruppepress, blant annet gjennom reklame. Ronæs sier til avisen Vårt Land at barn burde lære å være bevisst på konsekvensene av valgene de tar. Hun mener unge må være klar over at det er de som må bestemme selv, uansett om de blir utsatt for press.

  • fredag 9. juni 2017 - NRK radio De nye dagligvaretrendene

    Er du en av mange som har fått dagligvarer eller middagsretter levert rett til døra? Mathandel og middagsplanlegging er i endring. Plutselig kan vi kjøpe oss fri fra det. Hva gjør dette med hverdagen vår og hvordan blir framtida for de store matvarekjedene? Nitimen har invitert professor i markedsføring ved BI, Bendik Samuelsen, for å få svar på dette og mere til.

  • torsdag 1. juni 2017 - NRK radio Eldre og sosiale medier

    Vår frokostgjest i NRK er Cecilie Staude, høyskolelektor på Handelshøyskolen BI, om eldre og sosiale medier.

  • tirsdag 30. mai 2017 - NRK radio Reklame i sosiale medier

    Kulturnytt - radio. Professor Bendik Samuelsen om reklame i sosiale medier.

  • torsdag 25. mai 2017 - Aftenposten En gang skulle Obos bygge billige boliger for folk flest. I dag bygger de luksusleiligheter og tjener milliarder

    Nylig gikk en Obos-leilighet for 26 millioner. Direktøren for det hele, Daniel Siraj, har ingen betenkeligheter med å bygge for de rike.

    Les mer

    Professor i markedsføring på BI, Bendik Samuelsen, er selv Obos-medlem og beboer. Men han sliter med å se hvordan selskapet skiller seg fra hvilken som helst annen boligutvikler.

  • søndag 21. mai 2017 - TV2 «Spesialtilpasset» kjønn og livsstil – nesten identisk innhold

    Disse ulike multivitaminene, som skal være spesielt tilpasset mann, kvinne, 50+ og sport, inneholder nesten det samme. – En kvinne kan like gjerne ta pillen for menn, sier professor.

  • torsdag 18. mai 2017 - TV2 Ikke gå i hotell-fella

    TV 2 hjelper deg har sett nærmere på søkemotorene Hotels.com, Booking.com og Expedia.no. Ved å søke på ti hoteller daglig i én uke, og sammenlikne søkeresultatene med hotellenes egne hjemmesider har vi oppdaget flere feller det kan være lett å gå i.

  • mandag 15. mai 2017 - DN Her er selskapene kundene liker minst

    Finn.no og Flytoget er favoritter hos kundene, men her er selskapene som faller mest i kundetilfredshet.

  • mandag 15. mai 2017 - BI Business Review Finn.no og Flytoget begeistrer kundene

    Finn.no og Flytoget har begge Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2017. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

  • torsdag 4. mai 2017 - Dagbladet Nå kommer Lothepus-ølet.

    Men eksperten er skeptisk: - Blir overrasket om dette blir en salgssuksess Tror Hansa går for å selge mer av sine egne produkter enn suksess med Lothepus-ølet.

  • torsdag 27. april 2017 - NRK Vil ha slutt på "lokkekjøp"

    Flere partier vil ha en slutt på såkalte «lokkekjøp», der man får med en gratis vare, om man kjøper en annen.

  • mandag 24. april 2017 - E 24 Etter å ha slitt med milliardunderskudd over flere år, skal elektronikk-kjeden Expert nå få ny identitet og gjenoppstå under navnet Power.

    Fornuftig med navnebytte når nytt konsept lanseres, men likevel en krevende endring, mener varehandel-ekspert. Etter å ha slitt med milliardunderskudd over flere år, skal elektronikk-kjeden Expert nå få ny identitet og gjenoppstå under navnet Power.

  • fredag 21. april 2017 - NRK Bruker «Skam»-sitater uten tillatelse

    Kleskjeden Gina Tricot bruker sitater fra «Skam» på klærne de selger. – Dette kan være misbruk av NRK og «Skam», mener NRKs advokat.

  • fredag 7. april 2017 - Dagsavisen På fisketur til Beijing

    Norsk laks STUPTE fra 94 til 4 prosent markedsandel i Kina etter fredsprisutdelingen i 2010. Nå er målet at kineserne skal kjøpe norsk laks for 10 milliarder i 2025.

  • onsdag 5. april 2017 - bi.no BI samarbeid med et av Kinas toppuniversiteter

    Handelshøyskolen BI styrker sin internasjonale posisjon, og inngår avtale om utdanningssamarbeid med Tsinghua University i Beijing. Dette er et av Kinas fremste universiteter, som ligger høyt på internasjonale rangeringer.

  • mandag 3. april 2017 - Stavanger Aftenblad Titter du på mobiltelefonen hele tiden? Da kan det være lurt å følge disse rådene

    Er du på mobiltelefonen hele tiden? Fortvil ikke. Her gir ekspertene sine beste tips for å få deg tilbake til det virkelige liv.

  • torsdag 30. mars 2017 - Hartstad Tidende Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg

    Det er ikke likes, men engasjement som er viktig for at klubbene lykkes på sosiale medier. - Det er viktig å være der publikum er.

  • onsdag 29. mars 2017 - Dagbladet Pizza Grandiosa - den ukjente historien

    Dagbladet kan nå avsløre historien som gjorde at frossenpizzaen i 1980 for første gang ble innført i Norge.

  • tirsdag 28. mars 2017 - Dagbladet Avokadoproduksjonen i Chile skader miljøet

    Avokado fjernes fra danske butikker etter avsløringer: - Måtte ta affære

  • onsdag 22. mars 2017 - Kampanje Butikk-gründere til topps i Årets markedsfører

    Dagligvarebutikken Kolonial.no kåret til Årets markedsfører 2016. Prisen ble delt ut på Mesh under arrangementet MFO Case.

    Les mer

    Faglig ansvarlig i juryen, Bendik Samuelsen trekker følgende årsaker til at han valgte å gå for Kolonial.no som vinner. - Det som vippet for meg, var nok blant annet at dette er et case som viser effekter gjennom stor bredde i virkemiddelbruk, ikke bare kommunikasjon. Det er også et case fra en liten virksomhet som utfordrer store, tunge bransjeaktører. Det er en virksomhet som håndterer bratt vekst uten å gå på trynet, sier Samuelsen.

  • mandag 20. mars 2017 - Budstikka Russemamma (50) tar nettet med storm

    Sunniva Borge har forberedt seg på datterens russetid i over ett år. Men først da hun begynte å blogge om temaet, tok det helt av.

    Les mer

     

  • onsdag 15. mars 2017 - Dagbladet Norsk flaskevann selges for sjokkpris (kr 840 flaska!): - Er ikke noe dilldall tappet fra springen

    Svalbardi Norges dyreste flaskevann

  • tirsdag 14. mars 2017 - BI Business Review Tror reklamen virker, kaster bort millioner

    Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.

  • tirsdag 14. mars 2017 - NRK Nordland Advarer mot å tilby gratis konsultasjon for plastisk kirurgi på sosiale medier

    Den private helseaktøren Aleris kjører en Facebook-kampanje hvor de tilbyr gratis konsultasjon for plastisk kirurgi. – Unge som sliter med selvbildet kan bli lokket til å operere seg, advarer ekspert.

  • tirsdag 14. mars 2017 - NRK Nordland Reklamerer med gratis konsultasjon

    Unge som sliter med selvbilde kan bli lokket til å operere seg. Radiosending fra NRK Nordland. Intervjuobjekt: Cecilie Staude.

  • torsdag 9. mars 2017 - Dagbladet McDonald's leverer på døra - og ypper til kamp

    Ekspertene tror at nettsalget av mat vil øke til mellom fire og ti milliarder kroner innen 2020. Enten du er singel eller en del av en kjernefamilie, foretrekker glutenfritt eller ukesmenyer fulle av bugnende grønnsaker, mye smak og få kalorier, er drøssevis av tilbud få klikk unna.

  • onsdag 8. mars 2017 - Dagens Næringsliv Feiltolkning av reklameeffekt

    Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.

  • onsdag 1. mars 2017 - Dagbladet Donald Trump og sosiale medier

    Dette er Trumps dobbeltliv på sosiale medier: - Helt bevisst. På Twitter raser Donald Trump mot alt og alle. På Instagram er han USAs koselige bestefar.

  • torsdag 16. februar 2017 - Dagens Næringsliv Snapper til seg eldre kvinner

    Det startet som en ungdomskanal. Nå har én million nordmenn over 40 år en Snapchatprofil.

  • onsdag 15. februar 2017 - BI Business Review Kelneren som får deg til å velge usunt

    Utseendet til servitøren kan avgjøre om du velger sunn eller usunn mat, og det uten at du er klar over det.

  • fredag 3. februar 2017 - Nationen Matkjedene ser deg

    Dagligvarebransjens lojalitetsprogrammer gir forbrukerne rabatter. Er det dagligvare- bransjen eller forbrukerne som får mest for pengene ?

  • torsdag 2. februar 2017 - DinSide Mikrofiberklut og vann vasket renere enn Jif-sprayer

    TV 2 hjelper deg har testet rengjøringsprayer fra Jif opp mot mikrofiberklut og vann. Resultatet overrasker. Denne artikkelen er levert av TV2 hjelper deg.

  • fredag 13. januar 2017 - NRK Rema 1000 tar selvkritikk

    Mye negativ omtale har skadet Rema 1000, innrømmer matvarekjeden. Men høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI, er ikke helt enig. Hun tror Rema 1000 har styrket merkevaren.

  • fredag 13. januar 2017 - Dagbladet Nye barer og restauranter i Oslo 2017

    Ragnhild Silkoset, professor og Dean Executive ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, har sett gjennom Dagbladets liste av nye steder og noteterer at mange har et smalt konsept hvor de bevisst fokuserer på en nisje.

2016

2015

2014