LearningLab

MOOC

MOOC står for Massive Open Online Courses. Renommerte universiteter over hele verden tilbyr nå kvalitetskurs gratis på nett, levert av gode professorer. Hvem som helst kan delta og det gjør de!

Det finnes en rekke nettsteder hvor universitetene kan tilby egne MOOC-kurs. Blant de største er CourseraUdemyUdacityEdX og FutureLearn. De aller fleste studentene på disse kursene er ute etter å tilegne seg kunnskap, mens det noen steder også tilbys muligheten for å få studiepoeng for innsatsen ved å betale for det. En oversikt over MOOC fra norske institusjoner finnes på mooc.no.

Istedenfor å tilby MOOC, så kan man ha stort utbytte av å enten ta et kurs selv eller få studentene til å ta et kurs som en del av et fag eller et studium. Et kurs kan nemlig sees som en åpen læringsressurs, som ofte består av videoforelesninger av eksperter på feltet, kombinert med tester, diskusjonsforum og innsendingsoppgaver.

Tallene viser at de færreste tar en hel MOOC, de aller fleste nøyer seg med en smakebit. Det er diskutert om MOOC som modell har et stort frafallsproblem, eller om det snarere er snakk om at folk er innom for å lære akkurat det de trenger, uten å bry seg om resten av kurset.De aller fleste som tar deler av en MOOC eller en hel MOOC er mennesker som allerede har høy utdannelse.

Ikke alle MOOCer lages av utdanningsinstitusjoner. Aktører som Google sponser og lager egne MOOCer, for eksempel kurs i helt ny teknologi (som Tensorflow) som det vil ta tid før vi ser i ordinære UH-kurs.

Mange høyere utdanningsinstitusjoner som har begynt å tilby MOOC har tidligere ikke hatt noen form for tilbud om nettkurs. MOOC har derfor vært en døråpner for institusjonen for å lære mer om hvilke muligheter teknologi kan gi for undervisning og læring. På BI har vi tilbudt nettkurs siden 1990, og MOOC har derfor ikke vært like nødvendig for denne læringskurven som hos mange av konkurrentene våre.

Gå tilbake til:

Pedagogikk

LearningLab forside