Derfor lagde han «verdens beste party»

En rasende svenske fikk Vegard til å skjønne at de beste festene er de du lager selv.

Året er 1991. Vegard Skjefstad og vennene hans reiser Norden rundt på LAN-fester for å drive med hobbyen sin: Data og gaming. Han innrømmer selv at de oppførte seg som noen «kjipe og kjepphøye drittsekker» da de klagde på fasilitetene og utstyret til arrangørene. På et tidspunkt rant det over for en svenske som hadde fått nok av nordmennenes gjentatte kritikk av lydanlegget.

– Da fikk vi streng beskjed fra arrangøren: «Nu jäklar, får ni hålle käften eller göra det bättre själv». Så da gjorde vi akkurat det, forteller Skjefstad.

Ideen om The Gathering (TG) var født. De neste årene vokste datatreffet seg sakte men sikkert til å bli et av verdens tre største. På mange måter staket han ut sin egen kurs og gjorde hobbyen til sitt levebrød. Ifølge Skjefstad var planen hele tiden å lage «verdens beste fest». Det handlet ikke om å tjene masse penger, men lidenskap og stå-på-vilje.

– Det som er unikt med de største arrangementene, som gjerne er nordiske, er at vi har noe som heter dugnadsånd. Det gjør at vi får til ting lettere enn alle andre.

Hundrevis av frivillige ildsjeler sørger nå for at mellom 5500 og 6000 data-entusiaster fyller Vikingskipet på Hamar hver påske. I løpet av The Gathering blir det arrangert konkurranser, konserter og turneringer med de beste e-sportspillerne i verden. Fokuset har alltid vært på å skape de store opplevelsene.

–  Du kan ha det gøy med andre som liker det samme som deg og forstår hva du holder på med. Når du kommer inn på TG skal du få følelsen av å «komme hjem». Her slipper du å forstille deg og tenke på andre ting, her kan du bare gjøre det du selv syns er kult.

Verden blir stadig mer kompleks og dataspillingen har for lengst flyttet seg fra gutterommet og ut til datafester, livesendinger og idrettsarenaen. 96 prosent av gutta og 76 prosent av jentene under 16 år spiller dataspill i Norge, ifølge Medietilsynet.

Flere av de største teknologiselskapene har allerede sett den neste generasjonens behov for helt nye underholdningsarenaer. Markedet har flyttet på seg og økonomien følger etter. I en dataspill-konkurranse i august delte den amerikanske arrangøren ut pengepremier verdt over 200 millioner kroner. Skjefstad understreker samtidig at markedet i Norge ikke nødvendigvis har sett potensialet som er der. 

– Tallmessig så vet vi at 2015-markedet for tastatur, mus og headset var på 600 millioner kroner i Norge. Det er et under at XXL og G-Sport ikke har fått øynene opp for dette enda. De har sovet i klassen.

Det han snakker om er verktøyene til fremtidens toppidrettsutøvere. E-sport har blitt mainstream. I desember viste NRK finalesluttspillet i skytespillet CS: GO i beste sendetid, med den norske gamingstjernen Håvard «Rain» Nygård (23) i spissen. I fjor hadde e-Sport arrangementet Intel Extreme Masters 46 millioner unike seere. Det er 15 millioner mer enn antallet personer som fikk med seg øyeblikket da Donald Trump ble president.

The Gathering-gründeren tror e-sport vekker mange av de samme følelsene hos folk som de mer etablerte idrettene. Men e-sport har et gigantisk fortrinn.

– Det som er spesielt med e-sport er at avstanden fra fansen og utøverne er uhyggelig kort. Når du ser utøverne spille er de superhelter og dødsgode, men når de er ferdige hopper de ned fra scenen og er sammen med fansen sin som likestilte personer. Det gjør sporten annerledes. 

I dag finnes det mange gode spillere, men utfordringen har vært at mange ikke er like gode til å spille på lag. Det har også blitt et større fokus på kosthold og alt ved siden av sporten som må være på plass for å prestere bedre.

– Nå tilbyr de etablerte sportsklubbene, slik som Vålerenga med e-sportsatsningen Nordavind, en ramme og et tankesett for hvordan man skal bli en toppidrettsutøver. Det er her nøkkelen til å ta det neste steget som sport ligger.

Skjefstad er også en av gründerne bak House of Nerds, som er et av Europas største gaming-sentre. Der satser de nå på å utvikle og foredle neste generasjons toppidrettsutøvere.

– Nå starter House of Nerds opp Norges første eSport Academy, som retter seg mot ungdommer fra 12 år og oppover. Dyktige instruktører med treningsplaner som fokuserer på lagledelse, fysisk trening og strategi skal sørge for å bygge opp kunnskap og gode verdier hos fremtidens beste spillere.

Bonus-trivia: BI spilte en liten rolle tidlig i The Gatherings barndom. I 1992 huset BI en FTP-server for domenet gathering.org da skolen fortsatt lå i Sandvika. The Gathering-gutta brukte også diskettkopieringsmaskinen «Tøffe», som tilhørte BI, til å kopiere opp invitasjonsdisketter til sine arrangementer.   

 

Kilder:

Toppbilde:
Fotograf: Wolferey https://www.flickr.com/photos/wolferey/3425867910/
Lisens: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Relaterte saker og tema:

Teknologi

Amalie tjener opptil 70.000 i måneden på hobbyen sin

10 tech-tips som gjør studenthverdagen enklere

Derfor lønner det seg å ødelegge en iPhone X