Smartski til unnsetning

Monica sluttet å lete etter olje for å redde liv ved å utvikle smartski. Det kan være riktig veivalg for en gründer i en bransje der 96% mislykkes.

Et knippe med geologer og forskere er på vei inn i en tykk tåke. De er i et populært fjellområde utenfor Bergen, og den våte snøen gjør det vanskelig å komme seg frem. Sikten gjør det spesielt utfordrende å dra langt inn i fjellet.

Det er med andre ord et høyst realistisk scenario på Vestlandet.

“Can we make a base here?”, spør trainee Camille til de andre et par hundre meter inn i fjellet. Hundene stopper opp. Geologene setter en markør-stang ned i snøen, og de begynner å grave.

POPULÆRT TUROMRÅDE:
Myrkdalen er en populær destinasjon for fjell- og toppturer.

De har med seg målestokk, notatblokk og blyant som ligner primitivt utstyr. Men i en tid der alt skal være veldig smart ligger naturligvis den store forskjellen i teknologien.

På skiene har de montert en liten avlang boks på noen centimeter som er festet foran bindingen. Boksen virker ikke spesielt avansert, men da er det godt å vite at det er alltid det på innsiden som teller. I dag skal denne lille boksen se inn i snøen og se hvordan snølagene
ser ut.

Den lille dingsen har fått navnet Sknow, og er et resultat av drøye to år med trial and error. Sensoren inneholder en antenne og en radar som analyserer to meter under skiene dine for å kunne innhente informasjon om skredfare.

“Målet er å gi folk bedre kunnskap om naturen, og da kan du unngå fare. Kanskje redder vi liv”, sier en beskjeden leder av prosjektet, Monica Vaksdal. Hun startet opp firmaet Think Outside, som har sikret seg patent på sensoren.

“We have to make it ready for the next season..” legger Monica bestemt til for forskningskollegaene sine i fjellskrenten. Ambisjonen er å lansere ski med Sknow-teknologi for redningsarbeidere og erfarne guider i fjell og mark i vintersesongen 2021. I fjorårets sesong døde 13 mennesker i snøskred i Norge, mens det var 69 nestenulykker.

Det eneste problemet er at Monica trenger mer kapital for å få skiene til å gli.

PITCH PÅ 10 MINUTTER:
Monica Vaksdal holder en pitch for investorer i Bergen for å samle midler for å utvikle SKNOW.

Oljebarn

For å forstå hvordan en skisensor ble til en ide må man forstå hvor Monica kom ifra. Hun er opprinnelig barn av oljearbeidere, og da er det kanskje et paradoks at hun ikke er der akkurat i dag. Likevel begynte Monica som geolog innenfor snø og is på 1990-tallet. Det var lite god business i det på den tiden, så hun krøp tilbake til korset og begynte i oljebransjen i en periode.

“Jeg så at jeg holdt på å utdanne meg til arbeidsledighet, så da var overgangen til oljebransjen ganske enkel fordi jeg kjente til bransjen.” sier Monica ydmykt.

Det ble hell i uhell for Monica. I 2016 ble hun et offer for nedskjæringer i bransjen, og det gjorde til at hun begynte på en modningsprosess på samme tid om å starte som gründer.

Hun påpeker likevel at hun ikke jobber så forskjellig i dag.

“Som i oljebransjen forholder vi oss til usikkerhet, og den dataen som finnes i dag. Vi må måle risiko, og på den måten kan vi ta gode beslutninger.” sier Monica.

Uten en konkret idé

På kontoret til Think Outside i Bergen er Deborah opptatt av å vise frem hvor alt begynte for to år siden. Hun var en av 50 personer som kom på jobbintervju fra en annonse på Finn.no der avsenderen ikke hadde et etablert firma, eller en konkret ide på hvordan de skulle tjene penger.

“Du tar en stor risiko. På den tiden var jeg student på BI og lærte norsk. Du vet at 96% av oppstartsbedrifter failer, men uansett tenkte jeg at det var veldig gøy, og at jeg hadde lyst til å starte opp noe. Du må stå i det.” forklarer Deborah.

Premisset for å få jobben var bare at du elsket å jobbe med naturen.

Amerikanske Deborah tok sjansen. Hun ble Co-founder i gründerbedriften uten noen lovnader eller garanti om inntekt. Avsenderen av jobbannonsen var Monica, og en måned senere i januar 2017 startet de Think Outside sammen. I dag består teamet av 7 faste og flere dyktige studenter med en blanding av ingeniører, utviklere, interns, geologer og en investor - som alle holder liv i drømmen.

Teamet i SKNOW

Deborah viser frem ski som har fått gjennomgå med duct tape, boring, festing av matbokser og ekstrautstyr for å feste sensoren. Reisen har vært et langt løp for Think Outside for å faktisk ha råd til å eksperimentere med slike løsninger. De har fått støtte fra forskningsrådet, Innovasjon Norge og skiprodusenten Åsnes hjelper de å bygge prototyper.

“Reisen har vært veldig opp og ned. Det har vært veldig lærerikt å starte opp en bedrift, og det meste har vi funnet ut underveis. Ved testing og feiling, og ved å snakke med kundene våre. Det tok oss nesten et år for å komme i gang med prosjektet.” forklarer Deborah.

Tilbake i fjellskrenten har tåken klarnet opp. Følget er ferdig med datainnsamling og testing, og de har funnet veien tilbake til bilene som skal ta de hjem igjen. De ser sammen på et par skjermer hvilke data sensoren har hentet inn.

“Vi gjør datainnsamling som dette flere ganger i uken gjennom hele sesongen for å sørge for at sensoren er så bra som mulig.” sier Monica med et lurt smil.


Tekst/Foto: Torbjørn Brovold

Monica Vaksdal og Deborah Karlsen har begge tatt videreutdanning på BI. Les mer om hvilke muligheter du har på bi.no/videreutdanning.