Strategisk forretningsutvikling og innovasjon
I dette programmet lærer du om hvordan digital teknologi skaper forretningsmessige muligheter som kan utnyttes gjennom digitalisering og digital transformasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 111 000 kr
- Oslo
- Se timeplan
Hvorfor strategisk forretningsutvikling og innovasjon?
Strategisk forretningsutvikling og innovasjon har fokus på hvordan digital teknologi skaper nye muligheter for virksomheter enten det gjelder prosesser, organisering, kundeopplevelser eller forretningsmodeller.
Programmet er forankret i fagområdene strategi, ledelse, og innovasjon med fokus på forretnings- og teknologiforståelse, samt smidig organisering og innovasjonsprosesser.
Gjennom programmets praktiske tilnærming vil du få mulighet til å anvende teknologien underveis, som eksempelvis lære å sette opp en chatbot. Prosjektarbeidet er et utviklings- eller innovasjonsprosjekt som du kan jobbe med gjennom hele programmet. Det kan ta utgangspunkt i et problem, en utfordring eller en mulighet og ha et strategisk potensiale for virksomheten. Gjennom arbeidet får du praktisk erfaring med digital innovasjon. En oversikt over tidligere prosjektarbeider finner du i denne bloggposten.
Etter gjennomført program har du opparbeidet deg et helhetlig perspektiv på mulighetene innen digital teknologi, innovasjon og forretningsutvikling, og du forstår betydningen av ulike organisatoriske roller og kompetanser i forretningsutvikling og innovasjon.
Programmets samlinger
- Strategi, forretningsutvikling og teknologiutvikling: Sentralt i samlingen er forståelse av den digitale teknologiens rolle i verdikjeder, verdiverksteder og verdinettverk.
- Digital teknologi, innovasjon og innovasjonsprosesser: På denne samlingen får vi digitale forelesninger fra teknologiparken Sophia Antipolis.
- Teknologiledelse og teknologi i praksis: Når man gjennomfører forretningsutvikling og innovasjon vil man støte på noen sentrale utfordringer i forhold til å velge hensiktsmessige teknologiske løsninger. Temaer som virksomhetsarkitektur og arkitekturplanlegging står sentralt i samlingen sammen med metoder og teknikker for å kunne vurdere økonomiske effekter mht. nytteverdi og kostnader.
- Digital - smidig - nettverk: Kunnskap og læring er sentrale elementer for innovative virksomheter. Organisasjoner endrer seg fra å være statiske, hierarkiske og trege til å bli mer smidige, nettverksorienterte og responsive. I denne samlingen vil vi ha fokus på aktuelle trender, erfaringer og mekanismer for å lykkes med en slik omstilling.
- Digitale endringsagenter: Samlingen vil ha fokus på hvordan du kan ta en rolle som digital endringsagent og bidra til å utvikle virksomhetens innovasjonsevne.
Hvem passer programmet for?
Programmet henvender seg til alle med interesse for innovasjon, forretningsutvikling og forbedringsarbeid, og som har eller ønsker en aktiv og ansvarlig rolle innen dette. Det er ikke nødvendig med bakgrunn fra teknologisiden. Programmet er velegnet for virksomheter med problemer eller ideer man ønsker å få utredet eller testet.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt over fem eller seks intensive samlinger over to semestre, og undervisningen foregår på dagtid (hele dager). Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
Samlingen omfatter et besøk hos Accenture i teknologiparken Sophia Antipolis i Syd-Frankrike. Samlingen vil gi innblikk i kommende teknologier, nye forretningsmodeller og tjenester, samt hvordan ledende virksomheter arbeider med innovasjon.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell skriftlig 72-timers hjemmeeksamen som teller 40% av totalkarakteren. Prosjektoppgaven skrives i grupper på 2-3 personer. Oppgaven er organisert som en mappevurdering med innleveringer og presentasjoner ved samling 2, 3, og 4. Studentene får tilbakemelding underveis ved presentasjoner og veiledning. Under siste samling skal alle legge frem et utkast til mappe som grunnlag til presentasjon og tilbakemelding. Mappen samles i et dokument og leveres inn etter siste samling.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere kan forekomme.
En stor del av pensumlitteraturen er på engelsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i to rater. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver, selv om arbeidsgiver betaler for studiet.
Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Forelesere
Ragnvald Sannes har en Master of Science i økonomi og ledelse fra Handelshøyskolen BI. Han arbeider innenfor området IKT-ledelse og har fokus på forholdet mellom næringsliv og informasjonsteknologi.
Espen Andersen har forsket på temaer som teknologistrategier, mobile business, elektronisk handel, kunnskapsledelse, læringsteknologi, digital forretningsstrategi og CIO-CEO interaksjon.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2024/vår 2025
1. samling: 16.09 - 19.09
2. samling: 22.10 - 25.10 (Antibes)
3. samling: 20.01 - 22.01 2025
4. samling: 03.03 - 05.03
5. samling: 07.04 - 09.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 111 000 kr
- Oslo