Innovative pris og produktutviklingsstrategier
En sentral oppgave innen markedsføring er produktledelse og prisstrategi – for både varer og tjenester. Dette kurset gir deg gode verktøy for å utvikle en konkurransedyktig produkt- og prisstrategi.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
Hvorfor Innovative pris og produktutviklingsstrategier?
Dette kurset er utformet for å gi kunnskaper og ferdigheter knyttet til produktledelse og prisstrategi. Gjennom kurset skal du integrere kunnskap om forbrukeratferd, produktutvikling (så vel varer som tjenester) og prissegmentering for å utvikle en konkurransedyktig produkt- og prisstrategi.
Som markedsfører bør du også være oppmerksom på at en bærekraftig pris- og produktstrategi tar hensyn til samfunnsansvar og etiske betraktninger.
Emneoversikt
- Hva er et produkt
- Forbrukeratferd
- Definere konkurransesituasjonen
- Kategorianalyse
- Konkurrentanalyse
- Forbrukeranalyse
- Reposisjonering produkter
- Produktutvikling
- Økonomi og psykologiske faktorer i prissetting
- Forbrukers reaksjoner til prisendring
- Utvikling av prissegmentering
- Prising av koblede produkter
- Interaktiv eller dynamisk prising
- Utvikle produkt- og prismix
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Dette kurset er basert på kunnskaper studentene har tilegnet seg gjennom andre markedsføringskurs i løpet av studiet.
-
Prosjektoppgave (i gruppe) teller 70 % av totalkarakteren i kurset. På prosjektoppgaven kan du arbeide i gruppe på inntil tre studenter. Tre timers skriftlig eksamen teller 30% av totalkarakteren. Alle deler må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Nina Veflen, professor ved institutt for markedsføring.
Kontakt oss
Har du spørsmål til dette kurset? Eller er du usikker på hvilke kurs eller studier som passer for deg? Ta kontakt, så hjelper vi deg!
- Telefon: 464 10 000
Vi gleder oss til å høre fra deg!