-
Kurs bachelornivå

Merkevareledelse

Dette kurset gir deg grunnleggende ferdigheter i merkevareutvikling, og legger vekt på at utviklingen av en merkevare handler om mer enn å skape reklame.

Hvorfor Merkevareledelse?

Merkevareutvikling handler mye om forståelse av posisjonering og verdiskapning for kunder, med den hensikt å bli en foretrukket leverandør av en vare eller tjeneste. Stadig flere sektorer blir konkurranseutsatt, og det innebærer at kunder vil ha valget mellom flere alternative leverandører. Merkevarebygging blir en viktig del av verdiskapningen. 

En merkevare skapes av en hel organisasjon, og posisjoneres overfor en målgruppe. I så måte har dette kurset et sterkt fokus på kunden, og legger verdiskapning for kunden til grunn for strategier i merkevareutviklingen.

Emneoversikt

  • Merkekjennskap og merkekunnskap
  • Merkeverdikjeden, verdifastsettelsesmetoder, merkevarepyramiden
  • Merkeelementer
  • Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
  • Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
  • Merkesamarbeid

"Kurset ga meg innsikt i hva merkevarer er og hva det vil si å eie og lede ulike merkevarer i riktig retning. Kurset var relevant for min nåværende jobb og har gitt meg en bedre forståelse for hvordan bedriften bør posisjonere seg og skape en tydelig merkevareidentitet."

Agnete Baarstad

Praktisk informasjon

"Kurset var relevant for meg ettersom jeg jobber med drift av et plateselskap som jeg ønsker å utvikle til å bli en sterk merkevare. Branding ga meg innsikt og ferdigheter jeg har benyttet til å styrke min egen bedrift, og bidro til å skape den rette «edgen» som skiller oss fra konkurrentene."

Rune Eie

Timeplan

Nettstudier: høst 2024

Studiestart nettstudier: mandag 19. august.

Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.