Ansatte som får hjelp til å utvikle ny kompetanse, blir bedre i stand til å tilpasse seg nye jobbkrav, viser doktorgradsstudie fra BI.
BI FORSKNING: Ledelse av endring
De fleste organisasjoner, både bedrifter og offentlige virksomheter, opererer i omgivelser som stadig endrer seg.
Noen ganger må organisasjonen gjennomføre endringer for å møte nye krav fra kunder og omgivelser. Det kan blant annet bety å ta i bruk ny teknologi for å være konkurransedyktige og leve opp til forventninger fra brukere.
Det innebærer at både ledere og medarbeidere må endre måten de utfører arbeidsoppgavene sine på.
- Les også: Stabilitetsledelse
Noen ansatte ser ut til å trives med endringer og har lett for å tilpasse seg nye jobbkrav.
Men, ikke alle medarbeidere er like klar for endringer. Ansatte som kan styre sin begeistring for forandringer, står i fare for å bli vurdert som uegnet til å omstille seg til nye måter å jobbe på.
I enkelte tilfeller byttes de ut med nye medarbeidere med de rette kvalifikasjonene. Er det nødvendig?
Forsker Elizabeth Solberg ved Handelshøyskolen BI har fulgt sivilt ansatte i Forsvaret for se hvordan man kan gjøre eksisterende ansatte bedre i stand til å tilpasse seg endringer og nye jobbkrav.
Hva kan organisasjonen gjøre?
– Det er ikke sikkert det er riktig å avskrive medarbeidere som i utgangspunktet ikke er åpne for endringer, hevder Solberg.
Hun har nylig tatt doktorgrad på å studere hvordan ansatte i ulike typer organisasjoner tilpasser seg til endrede jobbkrav.
Når organisasjoner skal rekruttere nye medarbeidere, legger de nå større vekt på å identifisere kandidater som også har evner til å tilpasse seg endringer og trives med det. Men hva med dem som har vært en stund i organisasjonen?
Solberg har i doktorgradsprosjektet sitt fulgt rundt 70 sivilt ansatte i Forsvaret gjennom en periode på seks måneder. Hver måned svarte deltakerne i studien på spørsmål om hva slags opplæring de har fått og hvor ofte de tilpasset seg endringer i arbeidssituasjonen.
Lystne på å lære
Studien viser at opplæring er viktig for medarbeidernes evne til å tilpasse seg endringer fra måned til måned. Opplæringen er spesielt viktig for de av medarbeiderne som er minst åpne for endring.
- Behov for mer relevant faglig påfyll? Les om vår executive - videreutdanning
Den sterkeste sammenhengen mellom opplæring fra måned til måned og hvor ofte den ansatte tilpasser seg til endringer, finner nemlig Solberg blant ansatte som i utgangspunktet er lite åpne for endringer.
Ifølge organisasjonsforskeren er ikke det så rart.
– Ansatte som er lite åpne for endringer, har typisk ikke så mye erfaring med omstilling. De har derfor et begrenset repertoar av evner og ferdigheter å spille på, sier hun.
For disse ansatte vil det derfor være kritisk å utvikle ny kompetanse og lære seg nye måter å jobbe på for å takle nye jobbkrav.
Ledere gjør en forskjell
Studien viser samtidig at ledere som aktivt støtter opp om læringsaktivitetene til ansatte som ikke er åpne for endring, belønnes med ansatte som i større grad tilpasser seg nye jobbkrav.
Ledere som er opptatt av å støtte sine ansatte til å mestre oppgavene de skal løse, kalles gjerne for mestringsorienterte ledere. Slike ledere tar seg tid til å forstå den enkelte medarbeiders behov for utvikling. De gir råd og støtte som hjelper medarbeiderne til å forbedre seg, og de legger til rette for medarbeidernes opplæring.
– Mestringsorienterte ledere gir ros og anerkjennelse til ansatte som presterer bra og oppfyller utviklingsmålene, sier Elizabeth Solberg.
Minifakta:
- Elizabeth Solberg disputerte 14. juni 2017 for doktorgraden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen: “Adapting To Changing Job Demands: A Broadcast Approach to Understanding Self-Regulated Adaptive Performance and Cultivating It in Situated Work Settings”.
- Elizabeth Solberg har gjennomført sitt doktorgradsarbeid innenfor PhD-spesialiseringen “Leadership and Organizational Behaviour”.
- Professor Arnold Bakker ved Erasmus University Rotterdam, er førsteopponent. Professor Deanne den Hartog, University of Amsterdam, er andreopponent. Professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI leder bedømmelseskomiteen.
- Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI har vært hovedveileder for kandidaten og professor Anders Dysvik har vært biveileder.
Referanse:
Elizabeth Solberg: Adapting To Changing Job Demands: A Broadcast Approach to Understanding Self-Regulated Adaptive Performance and Cultivating It in Situated Work Settings. Series of Dissertation - 05/2017. Handelshøyskolen BI. 2017. Sammendrag.
Denne formidlingsartikkelen er publisert i nettavisen forskning.no 20. september 2017.
Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.