Grunnutdanning i ledelse
Denne kurspakken gir deg verktøy du kan ta i bruk allerede fra første dag. Du vil utvikle kunnskap til å forstå grunnleggende teorier og modeller innen ledelse, strategi, markedsføring og økonomi.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim
- Se timeplan
Hvorfor skal du velge Grunnutdanning i ledelse?
Dette studiet er utviklet for å gi deg den nødvendige kunnskapen og ferdighetene du trenger for å lykkes som leder. Du kan gjennomføre det på deltid ved siden av full jobb på kun ett år.
I løpet av studiet vil du få tilgang til en rekke praktiske ledelsesverktøy som du kan ta i bruk umiddelbart i din nåværende rolle. Samtidig vil du oppleve en personlig vekst som vil gjøre deg til en sterkere leder og medarbeider. Du vil utvikle deg både som individ og profesjonell, samt være rustet til å påta deg enhver lederrolle.
Etter fullført studium vil du oppnå solid kompetanse som gjør deg i stand til å trives og utmerke deg i en lederposisjon.
Hvem passer Grunnutdanning i ledelse for?
Grunnutdanning i ledelse passer for alle som er interessert i fagområdet ledelse eller ønsker å kvalifisere til mer lederansvar i fremtiden. Kurspakken er utviklet spesielt for deg som har lederansvar og ønsker mer formell kompetanse innen ledelse, økonomi og personalhåndtering.
Etter ett års studier har du bygget deg grunnleggende kompetanse for å fungere godt i en lederrolle.
Grunnutdanning i ledelse krever ingen spesielle forkunnskaper og det spiller ingen rolle hvilken bransje du jobber i, men det er en fordel om du har noen års arbeidserfaring for å få et best mulig lærinmgsutbytte.
Grunnutdanning i ledelse dekker kjernefagene i Bachelor of Management-graden. Den kan også benyttes som halvparten av Årsenhet i ledelse. Det oppnår du ved å kombinere Grunnutdanning i ledelse med en fordypning på 30 studiepoeng.
Gjennomføring på campus og nett
-
God og dårlig ledelse er et viktig tema som berører de fleste av oss enten vi har erfaring med å ta på oss lederoppgaver eller om vi har blitt ledet av andre. Dette kurset tar for seg ledelse både i et historisk perspektiv og i moderne perspektiv som gir innsikt i hvordan administrasjon og ledelse brukes i dag.
Gjennom ulike teorier som tar hensyn til forskjellige syn på ledelse, gir kurset innsikt i komplekse aspekter ved lederrollen. Du vil få kunnskap om ulike utfordringer og dilemmaer som oppstår i praksis, og hvordan du kan håndtere disse som leder.
Kurset avsluttes med diskusjoner om konkrete utfordringer knyttet til lederrrollen, som for eksempel digital ledelse, endringer i ansettelsesvilkår og om det finnes en spesifikk norsk ledelsesmodell. Dette vil gi deg et bredere perspektiv og forståelse for de aktuelle problemstillingene innen ledelse i dagens arbeidsliv.
Emneoversikt
- Ledelse - et historisk perspektiv
- Perspektiver på ledelse: Teoretiske plattformer, tradisjonelle og nyere definisjoner, situasjonsbestemt ledelse og transformasjonsledelse
- Organisatoriske betingelser for ledelse
- Ledelse som person og funksjon: God og dårlig ledelse, og de ansattes syn på ledelse
- Ledelsesutfordringer: Digital ledelse, ny som leder og en norsk ledelsesmodell
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Gjennom kurset vil du få kunnskap om hvordan du kan identifisere og analysere viktige elementer i en virksomhet som er nødvendige for å skape verdi over tid, samtidig som man tar hensyn til samfunnsansvar og bærekraft.
Du vil lære hvordan du strategisk kan analysere en virksomhet og dens omgivelser og konkurransesituasjon. Samtidig hvordan disse analysene kan brukes som hjelpemidler for å ta strategiske beslutninger som påvirker virksomhetens overlevelse og vekst.
I tillegg vil du få innsikt i hvordan en strategi integrerer markedsføring, og hvordan du kan utvikle en markedsplan basert på analysene og strategien. Denne markedsplanen vil vise hvilke utfordringer og muligheter virksomheten står overfor, samt konkrete tiltak som kan iverksettes for å møte disse.
Emneoversikt
- Verdiskapning, ressursanalyse og konkurransefortrinn
- Hvor ønsker vi å komme? Strategiske beslutninger og valg
- Strategi og bærekraft, samfunnsansvar og etikk
- Markedsplan og markedsplanlegging
- Verdiskapning og ledelse av kundeportefølje, produktportefølje og merkevarer
- Kunder og segmentering
- Markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Mange kjenner til påstanden «Ansatte er vår viktigste ressurs», men hva betyr dette i praksis? Og hvordan synliggjøres og tilrettelegges det for dette i organisasjonen? Dette kurset gir deg oversikt over viktige prinsipper og oppgaver innen moderne personalledelse, i tillegg til kunnskap om ledelsesverktøy. Du vil også få innsikt i relevante lover og avtaleverk.
Målet med kurset er at du skal lære å se potensialet for videreutvikling av deg selv som leder, organisasjonen din, og dine medarbeidere. Du blir også bevisst din egen lederstil og i stand til å ta i bruk ledelsesverktøyene fra kurset fra første dag.
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Formålet med kurset er å gi deg grunnleggende basiskunnskaper og ferdigheter, slik at du kan delta i diskusjoner om bedriftsøkonomiske problemstillinger, gjennomføre enkle bedriftsøkonomiske analyser, fatte bedriftsøkonomisk sett riktige beslutninger og kommunisere resultatet av analysene på en forståelig måte.
Etter endt kurs skal du sitte med de ferdighetene som trengs for å kunne forklare sentrale begreper, og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger. Deltakerne skal også kunne anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, samt skille mellom relevant og irrelevant informasjon.
Emneoversikt
Delemne 1: Finansregnskap m/introduksjon til regnskapsanalyse
Delemne 2: Kostnads- og inntektsanalyse
Delemne 3: Introduksjon til investering og finansieringDette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
Gjennomføring på nett
-
Organisasjoners effektivitet, lønnsomhet og verdi, i vid forstand, er avhengig av menneskers kompetanse, samspill, innsats og ledelse. Dette kurset skal derfor dekke de mest sentrale og forskningsbaserte kunnskapene om menneskelige egenskaper, prosesser og samhandling i et komplekst arbeidsliv.
Kurset gir også en innføring i organisasjonsteoretiske emner som organisasjonskultur og organisasjonsdesign. Organisasjonen er både en kontekst og et verktøy hvor mennesker med forskjellige egenskaper samspiller for å skape verdier. Kurset skal i tråd med dette dekke temaer som læring, hva som motiverer mennesker, persepsjon, hvordan menneskelige egenskaper kan karakteriseres og hvordan slike egenskaper og prosesser kan knyttes til trivsel, innsats og produktivitet.
Videre skal kurset gi kunnskaper om grupper og team, hva som kjennetegner kreativitet, problemløsning og beslutningstaking.
Emneoversikt
Ledelsesfaglige emner
- Hva er ledelse?
- Lederegenskaper, lederadferd og leder-medarbeider-relasjoner
- Mangfold i ledelse
- Ledelse og teknologi
- Destruktiv ledelse
Organisasjonsteoretiske emner
- Hvorfor har vi organisasjoner?
- Økonomisk organisasjonsteori
- Organisasjonsstruktur
- Organisasjonskultur
- Organisasjonsendring
Individer i grupper og organisasjoner- Motivasjon, holdninger og prestasjoner
- Tenkning på jobben: læring, problemløsning, beslutninger og kreativitet
- Arbeid i grupper og samhandling.
- Kommunikasjon, informasjon, makt og påvirkning
- Mangfold i arbeidslivet
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Gjennom kurset vil du få kunnskap om hvordan du kan identifisere og analysere viktige elementer i en virksomhet som er nødvendige for å skape verdi over tid. Samtidig som man tar hensyn til samfunnsansvar og bærekraft.
Du vil lære hvordan du strategisk kan analysere en virksomhet og dens omgivelser og konkurransesituasjon. Og hvordan disse analysene kan brukes som hjelpemidler for å ta strategiske beslutninger som påvirker virksomhetens overlevelse og vekst.
I tillegg vil du få innsikt i hvordan en strategi integrerer markedsføring, og hvordan du kan utvikle en markedsplan basert på analysene og strategien. Denne markedsplanen vil vise hvilke utfordringer og muligheter virksomheten står overfor, samt konkrete tiltak som kan iverksettes for å møte disse.
Emneoversikt
- Verdiskapning, ressursanalyse og konkurransefortrinn
- Hvor ønsker vi å komme? Strategiske beslutninger og valg
- Strategi og bærekraft, samfunnsansvar og etikk
- Markedsplan og markedsplanlegging
- Verdiskapning og ledelse av kundeportefølje, produktportefølje og merkevarer
- Kunder og segmentering
- Markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Dette kurset har som mål å forbedre din forståelse av effektiv ledelse ved å gi grunnleggende innsikt i kommunikasjon og hvordan man kan skape lønnsomme organisasjoner.
Kurset tar for seg kommunikasjon både som mellommenneskelig samhandling på individnivå, inkludert konflikthåndtering, felles forståelse og effektive relasjoner, samt som strukturelle mekanismer på organisasjonsnivå, inkludert organisatoriske nettverk, makt og kommunikasjonskanaler.
Emneoversikt
- Grunnleggende kommunikasjon: Organisasjonsteori og kommunikasjon.
- Makroområder - Strukturer og prosesser: Teknologi og kommunikasjon i organisasjoner, kommunikasjon som fremmer læring og kommunikasjon i endringsprosesser.
- Mikroområder - Tilnærminger og ferdigheter: Mellommenneskelig kommunikasjon, kommunikasjon i grupper og konflikthåndtering.
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
-
Formålet med kurset er å gi deg grunnleggende basiskunnskaper og ferdigheter, slik at du kan delta i diskusjoner om bedriftsøkonomiske problemstillinger, gjennomføre enkle bedriftsøkonomiske analyser, fatte bedriftsøkonomisk sett riktige beslutninger og kommunisere resultatet av analysene på en forståelig måte.
Etter endt kurs skal du sitte med de ferdighetene som trengs for å kunne forklare sentrale begreper, og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger. Deltakerne skal også kunne anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, samt skille mellom relevant og irrelevant informasjon.
Emneoversikt
- Delemne 1: Finansregnskap m/introduksjon til regnskapsanalyse
- Delemne 2: Kostnads- og inntektsanalyse
- Delemne 3: Introduksjon til investering og finansiering
Dette kurset kan også gjennomføres uavhengig av Grunnutdanning i ledelse, mer informasjon her.
Priser
Grunnutdanning i ledelse består av i alt fire kurs der to kurs gjennomføres vårsemesteret og to kurs høstsemesteret. De fire kursene kan alternativt gjennomføres som enkeltkurs.
Pris for gjennomføring på campus: 62 400,-
Pris for gjennomføring på nettstudier: 54 600,-
Praktisk informasjon
-
Grunnutdanning i ledelse har to ulike gjennomføringsformer:
Kombinasjon av samlinger på campus og nett
Du gjennomfører to kurs parallelt høst- og vårsemesteret. Det er 2 + 2 dager undervisning på campus per kurs. Se timeplan for detaljert oversikt over datoer.I tillegg blir det webinarer og øvingsoppgaver og aktiviteter via BIs læringsplattform.
Du må også beregne tid til selvstudium av pensum og arbeid knyttet til de ulike eksamensformene i kursene.
100% nettbasert gjennomføring
Med nettstudier får du mulighet til å lære på en fleksibel og effektiv måte - med samme faglige kvalitet som ved klasseromsundervisning. Den enkelte fagansvarlig tilpasser undervisningen på BIs digitale klasserom til det som gir best læring og aktivisering i hvert enkelt kurs.Du må også beregne tid til selvstudium av pensum og arbeid knyttet til de ulike eksamensformene i kursene.
- Grunnutdanning i ledelse kan inngå i graden Bachelor of Management, og dekker 30 studiepoeng kjernekurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette programmet.
NORSK 3-ÅRIG VIDEREGÅENDE SKOLE:
- Har du fullført videregående skole i 2009 eller senere (Kunnskapsløftet), har du generell studiekompetanse dersom du har bestått et studiespesialiserende utdanningsprogram. Du kan også ha tatt yrkesfaglig utdanningsprogram i to år med påbyggingsår det tredje året.
- Har du fullført videregående skole før 2009, har du generell studiekompetanse dersom du har bestått enten allmennfaglig studieretning, handel- og kontorfag eller examen artium.
Du kan dokumentere generell studiekompetanse ved å:
- Laste opp vitnemål eller
- Gi tilgang til Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB)
23/5-REGELEN: Du kan få opptak etter denne regelen dersom du fyller minst 23 år i opptaksåret, under forutsetning av at du også dekker følgende krav:
- Du har bestått alle studiekompetansefagene. De tilsvarer ett år på videregående skole, men kan også tas som privatist. Fagene er norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og historie.
- Du har totalt minst 5 års full tids arbeidspraksis og/eller utdanning. Som arbeidspraksis teller f.eks. lønnet eller ulønnet arbeid og læretid. Som utdanning teller f.eks. videregående skole, folkehøgskole og fagskole.
Realkompetanse kan du også søke opptak på grunnlag avdersom du fyller følgende krav:
- Du fyller ikke kravet til generell studiekompetanse
- Du er 25 år eller eldre i opptaksåret
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene, men det er en fordel om du har noen års arbeidserfaring. Det spiller ingen rolle hvilken bransje du jobber i.
-
Samlingsbasert
Høst
Ledelse i teori og praksis: 72 timers individuell hjemmeeksamen.Markedsføringsledelse og strategi: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Vår
HR og personalledelse: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Innføring i bedriftsøkonomi og finans: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
NettstudierHøst
Organisasjonsadferd og ledelse: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.Markedsføringsledelse og strategi: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Vår
Kommunikasjon for ledere og organisasjoner: Prosjektoppgave som løses individuelt eller i gruppe på inntil tre personer som teller 60% av karakteren, og en individuell multiple choice eksamen som som teller 40%.Innføring i bedriftsøkonomi og finans: 3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
-
Alle kursene gjennomføres på norsk. Noe pensum på engelsk kan forekomme.
-
Pensumliste er tilgjengelig i studentportalen for søkere som er tatt opp på kurset.
Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart. Du finner også ferdige bokpakker for kursene på akademika.no.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
– Det er mange år siden sist vi studerte noe!
Da Anette Harholt og Monica Klokkernes følte behov for ny kunnskap i jobben, valgte de å starte med Grunnutdanning i ledelse.
Timeplan
Oslo
Høst 2024
Markedsføring og strategi
1. samling: 29.08 - 30.08
2. samling: 31.10 - 01.11
Ledelse i teori og praksis
1. samling: 27.08 - 28.08
2. samling: 29.10 - 30.10
Vår 2025
HR og personalledelse
Datoer kommer
Innføring i bedriftsøkonomi og finans
Datoer kommer
Bergen
Høst 2024
Markedsføring og strategi
1. samling: 05.09 - 06.09
2. samling: 30.10 - 31.10
Ledelse i teori og praksis
1. samling: 29.08 -30.08
2. samling: 21.10 -22.10
Vår 2025
HR og personalledelse
Datoer kommer
Innføring i bedriftsøkonomi og finans
Datoer kommer
Stavanger
Høst 2024
Markedsføring og strategi
1. samling: 23.09 - 24.09
2. samling: 06.11 - 07.11
Ledelse i teori og praksis:
1. samling: 09.09 - 10.09
2. samling: 28.10 - 29.10
Vår 2025
HR og personalledelse
Datoer kommer
Innføring i bedriftsøkonomi og finans
Datoer kommer
Trondheim
Høst 2024
Markedsføring og strategi:
1. samling: 26.09 - 27.09
2. samling: 14.11 - 15.11
Ledelse i teori og praksis
1. samling: 01.10 - 02.10
2. samling: 31.10 - 01.11
Vår 2025
HR og personalledelse
Datoer kommer
Innføring i bedriftsøkonomi og finans
Datoer kommer
Detaljert timeplan finner du i studentportalen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim