Sparehjelperen

9. september 2019 - Oda Rygh/Spoon

Det siste året har Carl-Nicolai Wessmann har hjulpet nordmenn å legge til side over 43 millioner kroner på sparekonto, ved hjelp av appen han har utviklet.

– Fortell kort om hvordan ideen om Spiff oppsto?
– Sammen med en studiekamerat på BBA-studiet så så vi litt på hva som manglet i bank og finans for noen år siden. Vi hadde begge bakgrunn fra bank, og det vi så manglet var et brukervennlig produkt for å hjelpe folk spare penger, prosjektnavnet var «Lettspart». Det har alltid vært vårt formål, å hjelpe folk spare penger, på en lett måte. Carl-Nicolai Wessmann_Advantage

Sparing gir folk frihet: Frihet til å ta valg som ikke nødvendigvis er drevet av å måtte betale regningene. Det å ha litt penger til overs gir folk flere muligheter og mindre stress. Det vises i studier at pengerelaterte bekymringer er en av de høyeste stressfaktorene i folks liv. Det handler relativt sett om å klare å sette av litt penger. Å være med å skape gode sparevaner gir folk frihet.

Vi har hjulpet folk spare. På ett år i appen har over 15 000 nordmenn spart over 43 millioner kroner. Sparerne i Spiff er i snitt 31 år gamle, tre kvinner for hver mann, og over halvparten av brukerne sparer sammen. 
Den viktigste suksessfaktoren er å spare sammen med venner og familie, det vil si dele sine sparemål med andre. Sosial sparing hjelper folk å nå målene sine sammen, og holder folk motivert.

– Hva er de største utfordringene du arbeider med akkurat nå?
– To ting: Vekstkapital og tilgang til bank-infrastruktur. Vi trenger vekstkapital for å bygge kritisk masse for Spiff som forbrukerplattform i Norge. Det er få investorer i Norge som er vant med å investere i forbrukerplattformer og fintech her til lands. Vi har fått tilbud om å flytte Spiff til utlandet, men vi skal bli best her! Og det er ganske kritisk for oss at pengene ikke eksisterer i Norge. 

Produktet funker, vi har den best ratede bank- og finansappen i Norge (Play Store og iOS app-store). Det utfordrende er at vi trenger tilgang til mer av bankinfrastrukturen. Banker opererer bak et regulert område. Men de bruker sin markedsmakt til å holde andre ute. Det hindrer innovasjon, og forbrukerne taper på det. 

– Dere gikk nylig bredt ut med en egen folkefinansieringskampanje. Hvordan gikk det?
– Over all forventning! Vi utviklet plattformen selv og satte minstebeløpet svært lavt, til 1000 kroner. Resultatet ble 409 nye eiere som til sammen investerte 3,4 millioner kroner. Dermed sanket vi to norgesrekorder; både i antall investorer og i antall kvinnelige investorer. Vi har hentet inn langt større beløp fra andre investorer tidligere, men ønsket at de som bruker og forstår tjenesten også skal få forme Spiffs framtid.

Carl-Nicolai Wessmann_Advantage
 
– Hvilke råd vil du gi til andre med din bakgrunn som vurderer å realisere en god forretningsidé?
– Du skal ville det mer enn noen andre i hele verden, og tro på det. Du kommer til å møte så mange krefter som vil noe annet. Om du ikke tror på det på ordentlig klarer du ikke stå løpet. Om du ser på forskning om oppstartselskaper så tar det i snitt syv år før de lykkes. Så du må holde ut.
Og det andre er å plukke opp telefonen og treffe nye mennesker. Involver de som tror på deg, og tror på det du bygger. Å stå alene er blytungt, så om du får bygget et nettverk av støttespillere rundt deg får man noe helt annet ut av reisen. Og viktigst: Pass på at dette er noe du liker å gjøre. 


Carl-Nicolai Wessmann

Stilling: Gründer og daglig leder av Spiff
Bosted: Bor i Oslo
BI-studium: Det første kullet på den engelske BBA-linjen (Bachelor of Business Administration), MSc in Business and economics (Siviløkonom) 2008. 
Fritidslidenskap: Barna mine, basketball, og lage mat. Og å henge med kona mi.

Referanse: Advantage #1/2019 - Magasinet for medlemmer av BI Alumni

Du kan også se alle nyheter her.