Mediehus på skolebenken

10. oktober 2007

- Publikum vil ha nyheter døgnet rundt, levert der de er, og uten å betale for dem, forteller professor Guri Hjeltnes. Nå er 30 representanter fra en rekke mediehus i Norge på skolebenken på BI for å lære mer om flermedialitet.

Alt har skjedd med lynets hastighet: Den norske mediebransjen har gått fra å produsere innhold til kun én mediekanal til flere mediekanaler. I går startet et nytt Master of Management-program på Handelshøyskolen BI, kalt ”Flermedial ledelse”. Det er skreddersydd for å møte redaksjonelle lederutfordringer i en mediebransje i rask endring, der deltakerne vil inngå i et program som forener medieteori og praktisk erfaring.

Denne uken har 30 deltakere benket seg på skolebenken, under programmet ”Flermedial ledelse”.  De 30 menn og kvinner kommer fra store, mellomstore og små norske mediehus. Programmet er utarbeidet i faglig samarbeid med Institutt for journalistikk (IJ) i Fredrikstad.

Situasjonen i redaksjoner i aviser, radio og TV er sterkt forandret på kort tid. Flermedialitet innebærer at det skal produseres stoff i ulike medier, døgnet rundt. Den nye situasjonen krever en helt annen planlegging og koordinering enn tidligere. De vidt forskjellige plattformene skal samordnes og ikke minst samspille med hverandre.

- Det ligger en stor lederutfordring i å bryte opp redaksjonskulturer, stimulere til holdningsendringer og alt dette er en forutsetning for å lede journalister i en flermedial redaksjonell hverdag, fastslår Guri Hjeltnes.

Forskningsrapport om ti norske mediehus
Samtidig som kurset startet var det knyttet stor spenning til en forskningsrapport om flermediale løsninger i Norge som ble presentert på åpningsdagen. Sammen med BI-kollega Jo Bech-Karlsen og forsker og fagmedarbeider Ragnhild Kr. Olsen ved Institutt for journalistikk i Fredrikstad har professor Guri Hjeltnes satt ti norske mediehus under lupen og det har resultert i ”Rapport fra ti mediehus. En studie av flermediale løsninger”, og den tar for seg spørsmål som:

  • Hvordan skal redaksjonelle ledere i mediehusene arbeide?
  • Hva kreves av de rekke de redaksjonelle medarbeiderne i flermediale samtid?
  • Hvordan lede den flermediale redaksjonen og coache medarbeiderne?
  • Hvordan vil den nye mediehustilværelsen virke inn på journalistikken?
  • Hvordan vil utviklingen forstås?

Denne rapporten om de 10 mediehusene er presentert også i en kronikk i Dagens Næringsliv 10. oktober.

Helge Øgrim i journalisten.no  har også skrevet en kommentar der han kaller rapporten "imponerende". 

Denne uken har 30 deltakere benket seg på skolebenken, under programmet ”Flermedial ledelse”.  De 30 menn og kvinner kommer fra store, mellomstore og små norske mediehus. Programmet er utarbeidet i faglig samarbeid med Institutt for journalistikk (IJ) i Fredrikstad.
 
  
Fakta om programmet

  • Flermedial ledelse er et Master of Managment kurs ved Handelshøyskolen BI
  • Programansvarlig er professor Guri Hjeltnes
  • Programmet gjennomføres i faglig samarbeid med Institutt for Journalistikk i Fredrikstad som er pressens eget videreutdanningssenter
  • Fem samlinger fra oktober til april 08 hvor en av samlingene skal være i New York
  • Les mer om programmet
Du kan også se alle nyheter her.