Ser mot fremtiden

19. februar 2008

Handelshøyskolen BI går nye veier i jakten på å tiltrekke seg fremtidige studenter. I en hverdag med økende konkurranse om forbrukernes oppmerksomhet har skolen utviklet Fremtidstesten i håp om å nå frem.

Den økte bruken av sosiale medier som eksempelvis Facebook og Youtube i markedsføring gjør at BI må se nye veier for å rekruttere fremtidige studenter. Siste tilvekst på markedsføringen fra BI er Fremtidstesten utviklet i sammenheng med ”Tyngden du trenger” kampanjen.

Underholdning og effekter

Fremtidstesten er en interaktiv tjeneste utarbeidet av Try reklamebyrå og APT. Deltagerne blir bedt om å registrere seg selv og sine venner, før de svarer på en rekke spørsmål om deltakernes utsikter når det gjelder sivilstatus, barn, hvem i gjengen som mest sannsynlig er blitt kjendis, utdannelse, karriere og lønn om fem år. Når alle har svart vil deltakerne motta en e-post med svar på hva vennene har spådd om deg, og i 2013 vil man igjen motta spådommen for å se hvem som traff best.

Prosjektansvarlig Trond Sandø i Try mener at det er viktig å gå nye veier for å nå frem til ungdommen. Han mener at BI er blant de første studiestedene som satser på denne type markedsframstøt.
- Selv om brukertallene på Internett øker stadig, ser vi samtidig at bannerkampanjer generelt faller. Nysgjerrigheten når det gjelder å klikke seg videre fra en banner er mindre enn tidligere, derfor inneholder Fremtidstesten mye underholdning og effekter for å kunne holde på brukerne lengre, kommenterer Sandø.

Vil etablere ”snakkis”

Målsettingen med tiltaket er at ungdom i alderen 17 – 25 år skal nås via internett.
- Vi er veldig fornøyde med dette konseptet. Vi mener Fremtidstesten treffer meget godt og har store ambisjoner om at dette skal bli en ”snakkis” blant målgruppen, mener Sandø.

- Underholdende og spennende

Andrea Hvideberg, Ina Jungersen og Astrid Sørset har sammen med to andre venner tatt testen. De tre venninnene går til daglig på videregående og hørte om testen av en bekjent.
- Jeg synes testen var både underholdende og spennende. Det blir artig å se om spådommene stemmer om fem år, kommenterer Ina.

Jentegjengen opplever ikke dagens reklamepress gjennom de sosiale mediene som pressende. Allikevel mener de at konkurransen om oppmerksomheten på internett er økende. Fremtidstesten gjør at man får øynene opp for studier og fremtid, og er en god måte å fange oppmerksomheten på mener
de.

Andrea Hvideberg, Astrid Sørset og Ina Jungersen synes Fremtidstesten er spennende og underholdende.

Du kan også se alle nyheter her.