Markedsfører norsk villmark

14. april 2008

Andreas Skogseth (25) har en litt eksotisk første jobb. Etter studiene fikk han en nyopprettet stilling som salgs- og markedsansvarlig for Finse 1222 – hotellet kjent som et samlingspunkt for skiseilere og kitere.

Andreas har blant annet ansvar for å markedsføre ”Snowjam”, verdens største arrangement for skiseilere og kitere.

Andreas var ferdig med en bachelor i internasjonal markedsføring på BI Bergen i fjor sommer, og var 1 år i Shanghai som en del av utdanningen. Det tror han hjalp da han søkte jobb.

– Norske arbeidsgivere er litt ”Kina-kåte”, sier Andreas, som fikk jobben ved at han søkte på en utlyst stilling.

På jobben må han være forberedt på det meste. Han har kjørt seg fast med snøscooter, sett fjellrever og røyskatter som lusker rundt hotellet, og måttet avlyse kundemøter på grunn av togstans. Den eneste måten å komme seg til og fra Finse 1222 er nemlig med tog, og Andreas pendler mellom Finse, Bergen og Oslo. Det er her de fleste bedriftskundene er. Dessuten bor kjæresten i Oslo.

– Jobben er veldig spennende. Jeg ble kastet ut i det, og fikk mye ansvar fra dag én. Jeg gjør alt mulig, som å arrangere events, jobbe aktivt med markedsføring og PR og lage nye Internettsider. I tillegg får jeg reist en del, og muligheten til å være tett på naturen, sier Andreas, som selv er en ivrig kiter.

Skaff flere kunder. Markedsfør hotellet. Det var beskjeden han fikk da han begynte i jobben.
– Da var det fint å ha grunnlaget fra utdanningen. Det å kunne tenke strategisk og lage og gjennomføre en markedsplan har vært viktig.

Han har også fått mye igjen for utvekslingsåret i Kina. – Jeg lærte mye om meg selv og andre kulturer, noe jeg får god bruk for i jobben. Kina har et råere skolemiljø. Det gjør deg mer strukturert og hardhudet, sier han. 

Du kan også se alle nyheter her.