Tabloidene forsvinner

11. februar 2009

Professor Robert G. Picard er glad han ikke jobber i løssalgspressen. Eksperten på medieøkonomi har liten tro på at disse avisene overlever.

Professor Robert G. Picard sin oppskrift for nyhetsmedier er bedre, annerledes og eksklusivt innhold for nisjemarkeder og for de som virkelig bryr seg om nyheter.

De virkelig nyhetssultne er i fåtall, ifølge Picard. I sine gjesteforelesninger på Master of Management-programmet i flermedial ledelse på BI i går, hevdet Picard at det store flertallet av mediekonsumenter i bunn og grunn ikke er så veldig opptatt av nyheter utover det som direkte berører dem.  Denne gruppen mediebrukere er tilfreds med det som leveres av middels gode gjennomsnittsaviser.

Problemet er at nyhetskonsumet og betalingsviljen i denne gruppen er på vei ned. Dermed forsvinner massemarkedet for nyheter som ble skapt i det 19. og 20. århundre, ifølge den amerikanske medieprofessoren som til daglig leder The Media Management and Transformation Centre ved Jönköping International Business School i Sverige.

Picard  mener nyhetsorganisasjonene må sikte seg inn mot et smalere marked med kvalitetsprodukter som er attraktive for de informasjonsbevisste. Som dagbladet.nos Jan Omdahl refererer fra Picards foredrag:

- Nyhetsorganisasjonene må lage noe så bra at noen vil betale, mens resten får informasjonen gratis. Du kan ikke gi massene alt, slik de brede avisene har forsøkt til nå. Vi vil se veldig tynne aviser. Det er en enkel funksjon av svikten i annonsetilgangen og frafallet av kjøpere. Samtidig vil vi nok se mer til den engelske søndagsavis-modellen, med tykke kvalitesprodukter i helgene.

Liten betalingsvilje på nettet

De siste dagene har spørsmålet om betaling for nyheter på nettet dukket opp både i norske og internasjonale medier. Blant annet gjennom forslag om mikrobetaling for nyheter slik David Sarno i LA Times, David Carr i New York Times og Waltern Isaacson i Time Magazine  argumenterer for. Robert Picard har liten tro på å innføre betaling for nettnyheter:

- De brede nettavisene vil aldri kunne ta seg betalt for nyhets-journalistikk. Stenger du døra, går brukerne bare et annet sted. Til konkurrentene, til de andre kildene, uttalte han på direkte spørsmål fra dagbladet.no.

Forelesningen med Picard ble for øvrig både live-blogget både av BIs Ragnhild Kr. Olsen fra flermedial ledelse og Anders Brenna fra Teknisk Ukeblad. Du finner livebloggen fra BI her Foredraget ble også kommentert fortløpende på Twitter under taggen #mediehus.

Les Dagens Næringslivs artikkel om "Tabloidene er de første som vil dø" her (side 50) og her (side 51).

Av Ragnhild Kr. Olsen

Les bloggen fra 1. forelesningen her og 2. forelesning her.

Du kan også se alle nyheter her.