Mediebransjen og fremtiden

9. februar 2010

Medieøkonomi er et hett tema når Robert Picard gjester BI og Master of Management-programmet i Flermedial ledelse i dag. Se forelesningen i vinduet under.


Video: I bildet ovenfor kan du se Picards foredrag.

Forrige uke holdt Mediestøtteutvalget åpen høring på BI om fremtidens subsidieordning for mediebransjen. Dette skjer etter et år med inntektssvikt, opplagsfall og radikale nedskjæringer i mange norske mediehus - over 1000 arbeidsplasser forsvant i bransjen i 2009, ifølge Dagens Næringsliv. Det er med andre ord et høyaktuelt tema som står på programmet når professor Robert Picard gjester BI under overskriften ”The Future of the News Industry” i dag.

Picard er en av verdens ledende medieøkonomer og direktør for The Media Management and Transformation Centre ved Jönköping International Business School i Sverige. Han kommer til Master of Management-programmet i Flermedial ledelse for å snakke om utviklingstrekk på mediemarkedet og fremtidens nyhetsmedier. Han skal også forelese om opphavsrett og andre rettighetsrelaterte tema i dagens mediesituasjon.

Picard har tidligere tatt til orde for radikale endringer i avisbransjen og uttalt at han ikke tror løssalgsavisene vil overleve konkurransen med gratisnyheter på nettet. – De store nasjonale avisene kommer ikke til å overleve, og tabloidene er de første som vil dø, hevdet Picard i januar i fjor.

Sjekk ut hva han sier i dag om avisbransjen og fremtidens mediemarked.

Du kan også se alle nyheter her.