Utdanning = Nettverksbygging

6. april 2010

Flere bedrifter og enkeltpersoner skjønner at kompetanse gir et konkurransefortrinn. Videreutdanning er på mange måter en nettverksarena. Man møter folk på samme alder med like interesser, fra en rekke forskjellige bedrifter.

Trenger du faglig påfyll? Har du gått trøtt av at alle tenker likt? Trenger du nye impulser? Ønsker du å få nye bekjentskaper? Videreutdanning er blitt en ny arena for å treffe mennesker, skaffe seg nye nettverk og å få nye perspektiver. Med på kjøpet får du også fornyet din kunnskap og praktiske verktøy som kan anvendes direkte i din jobbhverdag.

Opptakstallene for etter- og videreutdanning ved Handelshøyskolen BI viser en økning på nærmere 12 prosent fra i fjor, går det frem av en melding. Master of Management har en økning på hele 18 prosent. Høyskole- og spesialkurs følger hakk i hæl med 17 prosent.

– Økningen skyldes ulike faktorer. Flere bedrifter og enkeltpersoner skjønner at kompetanse gir et konkurransefortrinn. Videre har vi fått en bredere portefølje av programmer, samt økt aktivitetene mot næringslivet, sier Glenn Ruud, studiedirektør ved Handelshøyskolen BIs lederutdanning.

– I dagens samfunn er det stadig flere som har høyere utdanning. Dette fører til at konkurransen tilspisses, og mange føler behov for å formalisere sin kunnskap for å skille seg ut, fortsetter han.

Nettverksbygging er dessuten en trend, ifølge Ruud.

– Dette ser vi komme sterkere, og videreutdanning er på mange måter en nettverksarena. Man møter folk på samme alder med like interesser, fra en rekke forskjellige bedrifter.

– Sponsing av videreutdanning er en strategisk investering. Det gir medarbeiderne en ekstra motivasjonsfaktor, og signaler om at de er verdifulle. Samtidig får medarbeidere som eventuelt må gå, en sjanse til å reorientere seg på arbeidsmarkedet, sier Ruud.

( Kilde: Artikkel av: Marianne L. Skarsgård (HegnarOnline - 11.11.08 08:47) 
 

 

Du kan også se alle nyheter her.