- Kunden er den øverste sjef

20. oktober 2010

Varehandelsdagen gikk av stabelen ved BI mandag. Tema for dagen var ”Å stå på egne ben” og Mangus Reitan mente det viktigste er å fokusere på kunden.

Mangus Reitan mener det er viktig å fokusere på kunden.Varehandelsdagen ble arrangert for første gang i 2007, under navnet Handelskonferansen. Ønsket er at varehandelsstudentene skal bruke denne dagen til å bli engasjert, få egne ideer, kunnskap og forhåpentligvis et ønske om å stå på egne ben. Rett og slett en dag for deg som varehandelsstudent!

Kunden øverste sjef

Magnus Reitan åpnet foredragsdelen med å fortelle om historien bak Reitans imperium. Han snakket om besteforeldrenes lille butikk i Trondheim og om utviklingen de har hatt siden den gang. Han snakket spesielt om viktigheten av å fokusere på at kunden er den øverste sjef.

Fleischer Couture var også tilstede på Varehandelsdagen ved Handelshøyskolen BI. De designer fjellklær for sporty, urban kvinner og bestemte seg for at sporty jenteklær var et marked som virkelig trengte noen ildsjeler. Fleischer Couture fortalte om opp og nedturer, og hvordan det var å jobbe 100% med noe de brant for. På tross av slit og tunge stunder, kunne de ikke tenke seg noe annet.

Skape nettverk

Trond Barli, tidligere varehandelsstudent ved Handelshøyskolen BI, var sist ute. Han avsluttet varehandelsledelse på BI i fjor sommer, og fortalte om sine erfaringer etter endt studie, hvordan han fikk bruk for utdannelsen i arbeidslivet og viktigheten av å skape nettverk og være engasjert i studietiden. Han jobbet i Follestad da han gikk ut fra BI, og hadde veldig lyst til å starte egen nettbutikk. Han ble kontaktet av Follestad, som ønsket at han skulle starte en webshop for dem. Trond er i dag daglig leder for Follestad.no.

Lærerikt

-Tilbakemeldingen fra studentene har vært at det var utrolig lærerikt å høre på en som har gått akkurat samme linje. De har satt pris på å høre om hvordan han får bruk for utdannelsen i dag, og hvordan det er viktig å tenke "utenfor boksen", forteller Silje Granli, kommunikasjonsansvarlig i VASS.

-Studentene fikk høre om hvordan reisen har vært for foredragsholderne, fortsetter hun, og de kan relatere til at en dag kan det være de som står der med en drøm i magen og må jobbe beinhardt for å få den opp og frem. Budskapet er viktigheten av ikke å gi opp når du møter motstand og hele tiden ha 110% pågangsmot, avslutter hun.

Du kan også se alle nyheter her.