Et gründereventyr

4. november 2010

Etter endt studie på Handelshøyskolen BI startet brødrene Nicolai og Aleksander spennende et gründereventyr. Firmaet fikk navnet Ren reklame og er et helt spesielt reklamekonsept som fokuserer på miljøvennlig og grønn reklamering.

Miljø for enhver pris

Brødrene startet sitt første forretningskonsept allerede da de gikk på BI på Schous plass. Den gangen var konseptet veldig likt det alle andre startet.

-Ideen til dette nye konseptet fikk vi under en idemyldring for en eksisterende kunde for ca 1 år siden. Det førte til at vi la ned alt som ikke var grønt og det ble miljøet for enhver pris, sier Aleksander Engesvik.

De startet kun med en skrubb og vann, og vasket logene på veggen med sjablong. De fant en møkkete vegg og skrubbet området inne i sjablongen ren og dermed fikk de en logo eller et bilde. Etter hvert har de utvidet til å benytte reklame med både snø og mose.

Imponerende kundenavn

Ren reklame har kunder som Øyafestivalen, Oslo kommune, Fairtrade, Utviklingsfondet, Greenpeace, Kondomeriet, Unicef og Slottsfjellfestivalen.

Nicolai og Aleksander lærte mye av studiene på BI. Kunnskapen tenker de ikke over i det daglige, men bruker det ubevisst hele tiden. Generelt sett mener de at de tenker annerledes enn dersom de ikke hadde hatt utdannelse.

Gründerne råder andre som ønsker å starte med noe selv til å gripe sjansen og til å satse alt. Og de mener at nettverk er veldig viktig.

-Det forsøkte BI å lære meg, og noe jeg aldri forstod da jeg var student. Jeg bruker mye tid på nettverk nå, og det kunne spart meg mye tid hvis jeg hadde begynt med dette allerede da jeg studerte, sier Nicolai Engesvik.

Du kan også se alle nyheter her.