Fra BI til Cupcakes

6. desember 2010

Tidligere BI-student Ingrid Hancock Bjerknes reiste på utveksling i USA og kom tilbake med vinneroppskriften.

Ingrid H. Bjerknes dro til USA etter studiene ved Handelshøyskolen BI.Ingrid Hancock Bjerknes studerte markedsføring på Handelshøyskolen BI og reiste så på utveksling til Berkeley i California. Det skulle vise seg å være et sjakktrekk og ideen om å ta den amerikanske kaketradisjonen Cupcakes til Norge ble et faktum. 

Spesialiering

- Utvekslingen på Berkeley var utrolig lærerik. Jeg tok spesialisering i Innovasjon og entreprenørskap i ett semester. Det var et veldig bra studium som lærte meg mye. Jeg ble supermotivert og jeg hadde mange gode forelesere. Jeg fikk en mer helhetlig kunnskap og et bredere perspektiv på entreprenørskap, sier Ingrid H. Bjerknes til HegnarKvinner.no.

Ifølge Ingrid bidro studietiden på Berkeley til å få kunnskapen og motivasjonen til å bygge et brand og sette ideen ut i live.

Entrepenør

- Jeg har alltid vært interessert i entreprenørskap. Og da jeg var i USA, tenkte jeg hele tiden på hva jeg kan ta med meg som ikke finnes i Norge. Og da kom jeg på det enkleste av det enkle; nemlig Cupcakes, sier hun.

Bjerknes avsluttet studiene på Berkeley mai 2009, cirka ett år senere ble Hancock Cupcakes lansert.

Ingrid forteller at hun samarbeider med leverandører med selve bakingen og levering av Cupcakene. Hun har nemlig skjønt at hun ikke kan gjøre alt alene og at hun trenger hjelp fra andre som kan det de driver med.

Nettverk på BI

Ingrid påpeker også viktigheten av å bygge et solid netteverk under studietiden. Hun satt i Næringslivsutvalget ved Handelshøyskolen BI i 2 år og i følge henne har dette gitt henne impulser og et nettverk som hun unner alle å få under studietiden.

- Det er utrolig viktig å bygge et stort nettverk og ha en stor nettverksflate å spille på etter ferdig studie. Det kan åpne mange dører og gi uante muligheter på veien, sier Ingrid.

Du kan også se alle nyheter her.